Hur beräknas den procentuella utvecklingen? Får inte siffrorna på LYSA att stämma

Hur håller ni ordning på era fonder och aktier och hur det går?

Jag tycker det är svårt att utläsa från bankernas sidor. Värdeförändringar kan räknas från inköpsdag till nu men jag kommer ju inte ihåg när jag köpte aktien.

Värdeförändring på ett konto på Avanza räknas från när jag köpte fonden under året men om jag bytte från en annan fond försvinner den förändring som den fonden hade och till slut är det bara kaos. En massa månadsinsättningar underlättar inte procentberäkningar.

Lysa kör någon konstig beräkning av procent som inte stämmer med min procentuträkning.

Skriver ni in alla era ändringar, köp och sälj i ett gigantiskt excelblad eller hur gör ni för att få struktur och koll? Varje månad eller vid årsskiften? Jag har omöjligt att jämföra min portfölj med något index.

På Avanza har jag valt “Utveckling sedan start” och “kr” för att se beloppet.

Håller med om att procentuträkningarna inte ger en bra känsla när man byter fonder mitt i året. Därför fokuserar jag bara på skillnad i nuvarande belopp och insatt belopp, således vinsten eller förlusten.

Även experimenterat med nyckeltalet XIRR (extended internal rate of return) som tar hänsyn till varje insättning och den tid som summan fått jobba. Ansåg dock att det var för meckigt med XIRR och att beloppet i kronor gav en bättre känsla.

Mina innehav är ganska lika modellportföljerna så har outsourcat den årliga utvärderingen till Jan :v:

Låt mig vända på frågan lite grann. Varför ska du ha koll på detta? Tillför det något egentligen? Se till att ha dina investeringar i de fundamentalt bästa tillgångarna så följer resten av sig självt. Grafer i investeringssammanhang lurar bara våra stackars aphjärnor som så gärna vill se mönster där det inte finns några.

Jag tittar också på graferna men inser att det nästan bara är för underhållningsvärdet. Jag har ju redan min investeringsfilosofi som bygger på att äga marknadens snitt. Om graferna saknades så hade jag inte lagt ner energi på att hitta dem. (Det finns några enstaka frågeställningar som kan besvaras med grafer, typ att se hur väl investeringen följer sitt index).

Du kallar beräkningen konstig samtidigt som du säger att du inte vet hur du ska hålla koll på dina egna förändringar när du köper till eller flyttar investeringarna. Hur vet du att Lysas modell är konstig när du inte själv vet hur man gör? :wink:

Börja med att definiera problemet. Du har satt in pengar vid tre olika tillfällen så egentligen är det tre olika investeringar och du skulle behöva tre olika procentsatser för avkastningen. Eftersom du vill väga ihop tre olika investeringar till en enda siffra så behöver du någon form av genomsnitt. Ännu krångligare blir det av att investeringarna skedde vid olika tillfällen.

Lysas sätt att räkna på är korrekt om du vill ha ett värde som kan jämföras mellan olika investeringar. De visar den procentuella avkastningen som deras fonder har bidragit med. Att du inte varit investerad med hela kapitalet under hela perioden spelar ingen roll där. TWR ignorerar hur stor din portfölj är vid varje tillfälle och bara titta på den procentuella avkastningen. Detta är samma som när du tittar på en graf över en aktiekurs eller fondkurs, där brukar de ju starta på exempelvis 100 och bara köra på utan att bry sig om hur mycket du äger av aktien eller fonden (och helt riktigt; de flesta aktier och fonder äger du ju faktiskt 0 kr av för det mesta så vad skulle grafen visa då?).

Eventuellt skulle du kanske vilja ha tillgång till MWRR istället? Där skulle du kunna se om du själv lyckats sätta in eller ta ut pengar vid lämpliga tillfällen. Men det är inte ett bra mått om du vill jämföra två olika investeringar. MWRR reflekterar ditt eget beteende. Jag tror att detta måttet skulle vara mer intuitivt för dig men jag påstår att det också är mer missvisande. XIRR som @Alex006 nämner är ett annat namn på MWRR.

Här har du förresten ett försök till förklaring från Henrik Littecke som arbetat på implementationen av denna beräkningen både hos Avanza och Lysa. Det kan vara lite tekniskt men lägg märke till metoden bygger på att de beräknar ett index som inte har med storleken på sparandet:

Och här är en rätt bra artikel som också försöker förklara de här måtten, inklusive exempel på hur du kan beräkna dem i Excel:

Nej, varför skulle jag vilja se det egentligen? Det är väl bara för att se hur det går i jämförelse med annat. Som du skriver, du har tänkt att ha en portfölj som motsvarar ett snitt av marknaden och då kan det ju vara praktisk att kunna jämföra.

Så till definitionen av konstigt. Jo, jag kollade den lilla inforutan som kommer upp när man trycker på frågetecknet bredvid utvecklingen i procent på Lysa-sidan. Efter att ha kollat där en stund kändes inte allt glasklart om man säger så.

Som du skrev så fattar jag att beräkningen ska kompensera för när jag gjort insättningar och uttag och hur länge summorna har stått på kontot. Men borde inte detta då sluta i att utvecklingen blir lika med utvecklingen för Lysa aktier då jag har ställt in 100% aktier? Det blir den inte.

Jag satte in mycket pengar efter corona-fallet. Alltså har min utveckling dopats med uppgång på en stor summa. Skulle inte beräkningen kompensera ner det? Nej, det blir ännu högre. Enligt Lysa har jag haft en utveckling på 31% medans Lysa aktier hade typ 2%. Jag fattar inte nåt.

Men tack för länkarna. Ska glo på dom någon dag och se om det klarnar lite då.

Asså? Ja, då kanske du ska fråga Lysas kundtjänst. Jag missar säkert också något.

Som redan sagts så används TWR eftersom det är det enda vettiga när det handlar om ett specifikt konto där insättningar och uttag kan göras när som helst. Vill du se avkastningen generellt för en viss fördelning så får du kolla på https://lysa.se/avkastning. För Lysa Aktier C kan du kolla exempelvis https://www.di.se/fonder/lysa-aktier/. Jag har ställt frågan till Lysa om jag kan få tillgång till historiska NAV-kurser för att kunna visa detta i Lysakoll också.