Lysa.se/avkastning skiljer sig från avkastningen i inloggat läge

Hej,

lysa.se/avkastning kan man följa Lysas avkastning under olika tidsperioder. Om jag jämför den avkastningen i år med min egen avkastning i inloggat läge noterar jag att min avkastning för samma målfördelning (100% aktier) är lägre.

Lysas avkastning har diskuterats i flera trådar men det har inte varit helt solklart vad man ska jämföra med, med tanke på att Lysa inkluderar tillväxtmarknader, småbolag samt överviktar mot Sverige. Den närmast jämförbara indexfonden verkar vara Storebrand Global All Countries som i skrivande stund ligger på ca 17% upp i år. Det överensstämmer ganska väl med det som visas på lysa.se/avkasnting. Men den faktiska avkastningen i inloggat läge är lägre.

Hur det kan komma sig? Kan ni andra också se samma avvikelse?

Hälsningar,
Erik

1 gillning

Jag gissar på att du månadssparar medans Lysa säkerligen redovisar avkastningen på investerat belopp sedan 1/1. Om du månadsspara så har du löpande investerat under året det är därför procenten blir lägre, utspädning. Det är helt enkelt tid i marknaden som är avgörande.

Min Lysa portfölj når inte heller upp till deras avkastning

Jag har både konton som jag månadssparar i och sådana som jag inte månadssparar i men det är samma beteende på alla. Den som jag inte månadssparar i ligger något högre, 16,1% i år men det är ju nästan 1% under det som Lysa redovisar.

Jag försökte räkna lite baklänges på mitt eget månadssparande och jag börjar funderar på om det kan vara avgifterna som spökar?

Inga avgifter i utloggat läge + fondkursen släpar med en bankdag. Jag var i kontakt med dem angående detta under hösten.

3 gillningar

Ok tack för svar. Avgiften hos Lysa är ju ca 0,4%. Om avkastningen i utloggat läge släpar en dag så borde den alltså dagen efter bara skilja sig ca 0,4% i slutet av året på ett konto utan insättningar i inloggat läge.

Procenten är ej påverkad av insatt kapital. Dvs har du gjort + 10% och sätter in mer pengar har du fortfarande gjort +10%.

Se från LYSA själv, time weighted return kallas begreppet.

3 gillningar

Lite störigt att det inte är Money weighted rate of return (MWRR).

Är du fortfarande osäker, dra iväg ett meddelande till Lysa i inloggat läge. De är super hjälpsamma :+1:

Kolla gärna denna tråden där vi pratat om det tidigare. :slight_smile:

samt

1 gillning