Hur räknar Lysa?

Hej forumet.

Har satt in pengar på Lysa några månader nu och för tillfället är det minus i kronor men hur kan % ligga på plus? Bör inte även den då ligga på minus?

Lysa räknar som alla andra, dvs rätt.

Det blir så där du sätter in summor över olika tidsperioder.

Från en annan tråd på ämnet:

3 gillningar

Är kanske lite trött, men är det ändå inte lite svårt att hänga med i det där :thinking:

Rätt och rätt skulle jag inte kalla det som inte är superinsatt.
Hade jag stoppat pengarna i plånboken i stället för lysa och jag lagt i några gånger och när jag sedan skulle ta upp pengarna och betala och det då var mindre pengar än jag lagt i så skulle jag knappast säga att det gått plus.
Kanske är trög men mer exakt hur kommer det sig att något som försvunnit räknas som det blivit mer?
Edit: räknar dom bara på första insättning? Varför?

2 gillningar

Here we go again… :joy:

4 gillningar

Anledningen till att du kan ligga plus i procent men minus i kronor är att hade satt in mer pengar i fonden när den gick ner än vad du hade satt in när den gick upp.

Ska försöka med ett exempel. Här är varje punkt en dag:

1. Du sätter in 100 kr.
  2. Fonden går upp 10%. Du har 110 kr, en avkastning på 10% och 10 kr vinst.
  3. Du sätter in 1000 kr. Du har 1110 kr, en avkastning på 10% och 10 kr vinst.
  4. Fonden går ned 9,1%. Du har 1009 kr, en avkastning på 0% och 91 kr förlust.

Avkastningen i procent följer helt enkelt fondens utveckling i procent, utan att ta hänsyn till att du satt in mer pengar.

Jag vet inte vilket sätt du hade tyckt vore mer rättvisande? Hade det varit detta?

1. Du sätter in 100 kr.
  2. Fonden går upp 10%. Du har 110 kr, en avkastning på 10% och 10 kr vinst.
  3. Du sätter in 1000 kr. Du har 1110 kr, en avkastning på 0,9% och 10 kr vinst.
  4. Fonden går ned 9,1%. Du har 1009 kr, en avkastning på -8,2% och 91 kr förlust.

Varför försvinner det i så fall avkastning i procent dag 3? Och hur ska man räkna när man börjar ta ut pengar?

Jag tycker att det första måttet som Lysa använder är logiskt.

2 gillningar

Det är helt fel att välja fondrobot eller global indexfond och börja bry sig om avkastning efter bara några månader på börsen :face_with_hand_over_mouth::+1:. Anstränga sig om Lysa räknar rätt eller om Lysa har fel. Hur räknar Avanza/Nordnet/LF/Swedbank är helt ointressant på kort sikt. Det vad man ska bry sig är mycket viktigare att man har automatisk månadssparande och sikta vara långsiktig och välja så billig avg som möjligt för att få global spridning i portföljen. Att undra avkastning på några månaders sikt är bortkastad tid och helt onödigt :+1:.

Ja i förra tråden kom vi ju fram till att det inte ens var lönt att fundera över avkastningen ens på 5års perioder :joy:

1 gillning

Jag gissar att de flesta som använder Lysa loggar in kanske en gång per kvartal eller år. Och att de innan Lysa hade pengarna på sparkontot. De bryr sig nog inte ett skit huruvida fonden gått upp eller ned. De vill istället veta ”är Lysa bättre än sparkonto”, dvs har jag gått på plus eller minus. Och då är Lysas nuvarande beräkning innehållsfattig, eller hur?

1 gillning

Tack för bra svar. Då förstår jag varför det står som det gör. Fast jag hade helt klart föredragit alternativ 2 då det är mina satsade pengar som är det intressanta för mig, inte hur fonden gått från dag ett då jag förhoppningsvis satt in betydligt mycket mer pengar sedan dess.
Om jag sätter in 100kr och fonden går upp 100% så jag har 200kr.
Jag sätter in 1 000 000, har då 1 000 200 och fonden rasar 50% så jag landar på 500 100kr.
Visst fonden har ökat 50% men jag torskat en halv mille och -50% i avkastning.
Förstår syftet med % om man är intresserad och kanske flyttar runt pengarna men för mig som inte har jätteintresse och är insatt så känns % helt ointressant om 15-20år när slantarna ska ut. Spelar ju ingen roll om fonden ökat med 5 eller 50% sedan första insättning då jag förhoppningsvis satt in betydligt mer under dessa år än mot första insättningen. Därav vill ju jag hellre se % på mina satsade pengar än hur fonden gått totalt på 15år.

1 gillning

Jag bryr mig inte om % utvecklingen på Lysa, tittar endast på avkastningen i kr. Det man egentligen vill veta är avkastningen på var och en av insättningarna man gjort, men en sådan breakdown är nog för avancerat för genomsnittliga LYSA användaren för att det skulle erbjudas. I stället samlas det i avkastningssumman som täcker alla ens insättningar.

1 gillning

Fan jag är inne minst 7 gånger i veckan och kollar. :joy: Förstår inte varför. Dags att låta bli tror jag.

Avanza är ännu värre. :joy:

2 gillningar

Håller med, hade egentligen velat se total procentuell utveckling på insatt kapital.

Det går över efter ett par månaders nedgång :joy:

1 gillning

Jag “bryr” mig inte om avkastningen efter bara någon månad då jag har långsiktigt mål med sparandet (15-20år), bara om varför det står att fonden är på + i % men - i pengar vilket jag nu fått svar på men fattar ännu mindre varför % då skulle vara intressant.

% kan vara intressant om du vill jämföra med andra investeringar. Typ se hur ditt sparande presterst jämfört med någon annan fond. Utöver det är utvecklingen både i kronor och procent rätt så ointressant.

Är den det? Det står ju hur mycket avkastning man har fått på sitt kapital under respektive period. Bättre än bankkonto blir det om procenten är bättre än räntan på banken.

Men bankens sparkonton visar väl inte avkastningen överhuvudtaget? Där brukar de bara dra avgiften (den negativa räntan) en gång om året. Inte visar de en sammanfattning av hur mycket jag har gått back, varken i kronor eller procent. :thinking: