Hej
Har ett sparande på en av de vanliga billiga investerings siterna.
Jag har satt in ca 200 tkr totalt över några års tid. På siten står det “utveckling sedan start” 39%.
Summan på kontot är nu 250 tkr. Hmm tänkte jag. Jag får det till en utveckling på 20% med följande beräkning
200/250 = 0,8
1 - 0,8 = 0,2
0,2*100 = 20%
Kollade med investeringssitens kundtjänst hur de fick det till 39% som upplevs lite missvisande och förskönande. Jag fick svaret.
“Det finns flera sätt att beräkna procentuell avkastning. Det du beskriver kallas enkel avkastning och anger hur stor den procentuella skillnaden är mellan värdet på kontot idag och den summa du satt in. Den metod vi använder kallas för TWR (Time Weighted Return). Den visar bara utvecklingen i underliggande innehav under perioden, och tar alltså inte hänsyn till dina egna transaktioner. Den används som standard i branschen för att du som kund ska kunna jämföra avkastningen av olika investeringar på ett enkelt sätt.”
Är detta självklart för er andra som är proffsigare än mig att det är enklare? Tänker jag fel, men borde man inte bara vilja se avkastningen på satsat kapital i de flesta fall? Ett förbättringsförslag vore kanske att man kunde toggla mellan varianterna om man nu föredrar den ena före den andra.
Ja, twr är rimlig branchstandard då den visar hur bra dina investeringar har varit. Jag kan dock hålla med om att en möjlighet att se utveckling på kapital vore en användbar metrik, men de tänker nog att med mer möjligheter kommer mer frågor till kundtjänst och behov av att förklara ännu mer.
Jag är på kundtjänsts sida i detta fall. Vad jag förstår är 39% ökningen du hade fått ifall du hade satt in dina 200k dag ett. Ditt sätt att mäta gör det t ex svårt att jämföra olika fonder (eller vad det nu rör sig om) för att veta ifall du borde byta, för med din metod så får ju alla andra fonder en utveckling på 0%, i och med att du inte satt in några pengar i dem. Eller så får man räkna på hur de andra fonderna hade utvecklats ifall du hade investerat samma summor vid samma tillfällen, och då säger det mer om din timing än om fonden.
Därtill har din investering ökat med 25%, inte 20, i och med att 50k är 25% av originalsumman.
Det är inte en förskönande beräkning. Utan mer ett jämförtal där du kan jämföra din egen portfölj med andras utan att behöva ta hänsyn till hur mycket kapital som var investerar. Du kan även jämföra din portfölj med andras fonder och aktier.
Jag skrev ett svar för några år sesan som jag är rätt nöjd med:
Du har helt rätt att det kan vara förvirrande, men det kan jag säga att din metod är också. Om jag sätter in 100t, gör vinst på 10% och sen tar ut 90t. Då ger din metod att jag gjort 100% vinst (10t eget kapital, 10t i vinst). Eller om jg gör förlust så kan det på samma sätt bli mer än 100% förlust. Länsförsäkringar försöker använda någon sån här metod men det är helt oanvändbart. Tror de nollställer vid uttag eller något sånt.
Därför måste man börja med vad syftet med måttet ska vara. Om syftet är att kunna jämföra med andra investeringar så är TWR rätt bra. Om syftet är att se hur mycket pengar du har tjänat så kan du se det också på Avanza genom att byta vy till “kr”.