Tack!
Ja. Eftersom varje dag är en egen tidsperiod om än i de flesta fall med med cashflow noll. Så blir det ju extremt många tidperioder. Jag vet inte hur många decimaler ett google calkylark räknar med, men det är ju inte oändligt. Så lite avrundningsfel bör det bli med ca 250 tidsperioder om året.
Blev såklart tvungen att köra en TWR som bara utgick från transaktionerna. Den gav att min dagliga missat 0,33 procentenheter i avkastning på de här 4.5 åren. Så jag kommer fortsätta lita på att den är rätt.
Det viktiga är att jag har korrekta siffror för min egen totalavkastning så att jag kan jämföra den med andra. Exakt hur fonder räknar spelar egentligen ingen roll. För hade jag ägt dem hade jag fått vad de redovisar oavsett hur de kom fram till det.
Det är så jag får fram Äpplen mot äpplen.
Min totalavkastning mot OMXSGI och mot LF Global Index som är de två jag jämför mig med.
Jag har inte parallellt gjort egna beräkningar att jämföra med, men ibland har det varit ganska så uppenbart att när man inte gjort några egna köp/sälj eller insättningar under en period, så har Avanza helt glömt bort att räkna med utdelningar genom inlösen och utdelningar från vissa ETF:er i procentutvecklingen för egna portföljen, under just dessa perioder. Det är möjligt att Avanza glömmer bort en del andra händelser också.
Exakt samma händelser, som glöms bort i portföljen, kommer inte heller med på en massa andra ställen på Avanza heller, t.ex. när de beräknar utdelningsprocent för en aktie (alltså inte bara värdepapper i egna portföljen, utan på sidorna med data för enskilda värdepapper), så glömmer de på vissa ställen bort utdelningar genom inlösen (det kan t.o.m. variera om de glömmer bort, eller inte glömmer bort, samma händelse, över tid, för samma aktie). Dessutom räknar de utdelningsprocent baserat på alla utdelningar ett år bakåt för vissa värdepapper, men baserat på senaste utdelningen för andra.
Skall man jämföra äpplen med äpplen, så brukar inte Avanza räkna om till samma valuta någonstans för jämförelsetal. T.ex utveckling i procent för egna portföljen är alltid i SEK, svenska värdepapper och index är också i SEK, medan de för utländska värdepapper och index är i valutor som EUR, USD, GBP, JPY &c.
Sedan beräknar Avanza jämförelsetal olika på olika ställen, mellan olika typer av värdepapper, t.ex jämförelsetal för svenska+finska+danska aktier beräknas på ett sätt, norska aktier på ett annat sätt, amerikanska aktier på ytterligare ett annat och andra europeiska aktier på ytterligare, ytterligare ett annat. Misstänker att det är för att de köper in jämförelsetalen, och annan data, från olika externa leverantörer som använder olika metoder för sina beräkningar.
Tack för all input i denna tråd. Imponerande att se så mycket kunskap som finns samlad här på forumet!
Jag har en till fråga (kanske en dum fråga så ni får inte skratta…). Under “Nyckeltal” för ett konto på Avanza finns tre olika värden för “Genomsnittlig årsavkastning”:
- Genomsnittlig årsavkastning
- (Genomsnittlig årsavastning) alltså samma som ovan men inom parentes
- Genomsnittlig effektiv årsavkastning
Vilken av dessa är det jag ska jämföra med om jag t.ex. vill jämföra med “Ränta per år” i RT “Ränta på ränta kalkylator” eller vilken ränta ett bankkonto skulle behöva haft för att “matcha” mitt konto på Avanza?
Trots att det finns förklaring på Avanzas sida under frågetecknet fattar jag inte vad skillnaden blir i praktiken.
Bonusfråga: Varför är alla dessa tre varianter relevanta?
Efter att ha Googlat runt lite fattar jag det som att det är Genomsnittlig Effektiv Årsavkastning jag ska kolla på.
Men bonusfrågan har jag inget svar på…