Reklamation Avanza finansiell produkt

Det är Citibank N.A som ger ut TSM ADR. Enlig Citibank N.A, P/E för TSM är 33.43.
Nej, ADR (American Depositary Receipt) är inte samma som en fysisk aktie och det är en typ av cerificate. Aktiebolag har rätt att ta tillbaka DR eller omvandlar DR till aktier.

https://citiadr.factsetdigitalsolutions.com/stocks/profile.idms?cusip=874039100

Ja, men en TSMC ADR representerar fyra underliggande aktier (vad nu detta detaljpeteri har för relevans). Avanza visade alltså ett P/E som låg på 132.15 när jag mailade dem, medan det stod 28.09 på Yahoo.

Vem sade att TSM har underliggande 4 aktier? Jag fick utdelningar från olika ADR men Nasdaq, Yahoo, Google visade fel utan banken/finansinstituten visade rätt (beloppen stämde med vad jag fått i ISK/Depå och jag fick mer detaljer om avgift/källskatt, mm i pdf… Avanza kan få siffror från sin US broker…Siffror på banken/ finanstituten som ger ut ADR räknar bara ADR exkluderar aktier (common share)T.e.x. TSM har en Taiwanesisk bank Chinatrust Commercial Bank som sköter aktier (common share)

Jag har varit med om samma sak. Jag kortade VIX-index när det gjorde ATH under pandemin (BEAR VIX X1 C). Tänkte att det här skulle bli de lättaste och säkraste pengarna jag någonsin tjänat. Visserligen blev det 30 % i vinst men det var långt ifrån de hundratals procent som jag “borde” ha fått.

Bear certifikat från Societe Generale works in mysterious ways.

2 gillningar

I del 9 av Optionspodden förklaras hur vinsten i hävstångsprodukter förändras när volatiliteten förändras. Jag ska inte ens försöka mig på en förklaring, men ett exempel ges 16:15 in i podden.

Mvh Kroken

2 gillningar

Precis. Jag har läst samma sak. Jag landade i att jag inte borde investera i instrument jag inte förstår och håller mig numera borta. Läropengar även om det åtminstone inte slutade i förlust.

4 gillningar

Hitttade följande pedagogiska förklaring av hur minifutures fungerar och i synnerhet hur de skiljer sig från Bull/bear certifikat:

2 gillningar

Jo visst. Men problemet här är att Avanza indikerar hävstång 5.5 men räknar man själv blir med siffror från Morgan Stanleys dokument blir det snarare 1.5, vilket även stämmer ungefärligt med kursutvecklingen.

Avanza verkar har använt fel valuta när de beräknar indikativ hävstång, vilket gör att de missrepresenterat produkten.

Detta har de inte gjort då de tydligt visat att den siffran du hänvisar till kan vara fel.

Intressant bug detta. Kollade på lite andra minifutures direkt på Morgan Stanleys sida (råkade välja Tesla) och jämförde med Avanzas info om samma instrument. Hittade inget ytterligare fall med starkt avvikande indikativ hävstång. Jag gjorde bara ett litet stickprov eftersom det finns tusentals instrument att tröska igenom. Små avvikelser är dock vanliga. En tanke: denna typ av avvikelse skulle kunna utnyttjas systematiskt. Om den underliggande tillgången går åt rätt håll så klagar man på att man trodde sig köpa en högre hävstång. Om den går åt fel håll så förlorar man inte lika mycket eftersom man egentligen hade en mindre hävstång. Nu tror jag naturligtvis inte att TS haft denna baktanke men det blir nog tyvärr svårt att få Avanza att betala ut. Om någon annan förklaring finns än en bug så vill jag gärna få veta. Lär mig mycket av er andra genom att läsa inlägg här på RT.

1 gillning

Avanza har nu erkänt att de använt fel valuta när de räknat ut hävstången som de visar på produktsidan.

De säger att jag själv borde märkt att hävstången är fel. Vilket jag ju gjort eftersom jag kontaktat dem. Det tog 3 meddelanden innan de själva förstått att de gjort fel.

Så det blir ARN.

4 gillningar

När man trycker på hävstången så kommer denna texten upp. Har texten alltid varit där eller har Avanza lagt till den nu?

Om texten var där när du köpte instrumentet har jag svårt och se att du har något och hämta från ARN?

Om principen är att man ska utgå från att all information på avanzas produktsidaar felaktig är det ju meningslöst att använda den där formeln. Eller hur.

1 gillning

De har inte heller påstått att datat från underleverantören var felaktigt. Kör på med ARN och se vad de säger.

Finns inte ens något som indikerar att siffran skulle vara en länk. Att man inte bara ska läsa siffrorna utan dessutom klicka överallt ter sig konstigt. De har säker med div. friskrivningar i användar-/depåavtalet, skulle tittat mer på dessa än dolda länkar på hemsidan.

1 gillning