Graf + jämförelse Avanza

Hejsan!

Jag har letat efter en sak på Avanza men inte hittat, så jag tänkte att jag frågar här.

Går det att få en graf på sin totala utveckling av värdepapper utan att ens insättningar räknas med?

Jag undrar också om det då på ett enkelt sätt går att jämföra sin egen utveckling mot exempelvis SPDRs IMI ETF som inkluderar alla marknader och caps.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter. :slightly_smiling_face:

Tack på förhand!

Graferna på Avanza visar väl redan utvecklingen med TWR, och då ska det ju inte spela roll (för den visade utvecklingen i procent) oavsett om du gör insättningar eller uttag.

Du kan enkelt lägga in jämförelser likt den du nämnde i dropdownen för jämförelser:

Screenshot 2023-05-11 at 09.42.58

En liten varning som gör mig själv “nervös” är när man jämför sin egen utvecklingen, eller för den delen fonders utveckling, med något som är noterat i andra valutor.

Antag att du har två fonder som båda investerar i exakt samma index och har samma avgift. Men en är noterad i SEK och den andra i EUR. Då är det inte säkert att båda fonderna visar samma utveckling eftersom utvecklingen i SEK och i EUR varit olika i procent (men det blir ändå samma sak i kronor, om man tar hänsyn till valutan).

Jag vet att det var någon gång som avanza och nordnet redovisade detta på olika sätt, men det var några år sedan nu. Alltså skillnad i om man redovisade utvecklingen i den noterade valutan eller i sin “hemmavaluta”.