Spara i 4 Hink strategin eller bara i en portfölj för en 23 åring

Hej,

Jag är 23 år och har sparat ihop 300k som jag vill investera långsiktigt (10-20år).

Frågan är om jag ska lägga allt i en global barnportfölj eller om jag ska använda mig av 4 hinkar strategin för att placera pengarna. Alltså dela upp det i en mellanrisk hink (tex nybörjarportfölj) och en passiv hink (globala barnportföljen). Aktiva hinken kommer jag vänta med tills jag är mer insatt.

Jag kommer inte behöva dessa pengar på kort sikt då jag har en tillräcklig buffert för detta.

4 hink strategin låter intressant men det kanske är onödigt att komplicera det såhär tidigt i mitt sparande?

Hej!

Om du känner att den buffert du har räcker till för de mål/utgifter som kan komma längre fram kan du absolut köra enbart Globala Barnportföljen om du vill enligt mig. Fyra hinkar-strategin är väldigt bra att utgå från men om du känner att du inte har några mål inom den tidsram som Nybörjarportföljen rekommenderas på så ska du inte känna att du måste ha den portföljen.

Hälsningar
Elin

Jag håller med Elin i hennes svar. Jag skulle dock komplettera med att faktiskt använda de första hinkarna. Även om det inte ser ut så, så är sannolikheten stor att du inom 10 år kommer att få en förändrad livssituation.