Spara till mitt barn - i Danmark

Hej!

Jag är ny i forumet och har nyligen börjat lyssna på rika tillsammans podden. Så bra information! Försöker nu komma igång med mina fyra hinkar.

Nu till min fråga, jag är svensk men bor i Danmark. Jag och min man sparar barnbidraget till vår dotter varje månad, men just nu står pengarna bara på banken. Är det någon som vet / har erfarenhet av det bästa sättet att sparar till sina barn i Danmark i förhållande till skatter och andra avgifter? Jag tänkte spara till henne i ett Lysa konto men sen har min man (dansk) börjat prata om att det kanske finns andra alternativ som är mer fördelaktiga i förhållande till skatter eller avgifter. Syftet med sparandet till henne är att hon ska kunna använda pengarna om hon vill åka på något läger, utbilda sig, ta körkort, eventuellt insats till första bostaden, etc. Därför har vi också tänkt att sätta upp det i vårt namn så vi kan styra det om något ska betalas innan hon blir 18 år och att hon inte får pengarna som en klump summa när hon blir 18.

Några tankar eller idéer om detta? Vet att det är en väldigt specifik fråga eftersom vi bor i Danmark, men tänkte testa :slight_smile:

Mvh
Caroline

Hej Caroline

Jeg tænker du er okay med at jeg skriver på dansk.
Man kan spekulere lidt i skatten i Danmark da den er meget højere i DK jämförd med Sverige.
Men sørg for at blive lagerbeskattet så i kan benytte børnenes frikort.
Den enkleste løsning jeg har fundet er denne fra Optimal Invest. Den er okay billig også. I Danmark er index-fondene dyrere end i Sverige, desværre.

Lycka till!

Kan du inte spara i en svensk kapitalförsäkring? Med dottern som förmånstagare.