Spara till pensionen hos SEB?

Jag tänker börja spara till pensionen som ligger 20 år fram i tiden. Har inget direkt intresse av sparande så jag tänkte först satsa på en fondrobot för att göra det så enkelt som möjligt för mig, men tror att jag vill hålla sparandet till SEB då jag redan har all min ekonomi där.

Hur ska jag spara och vilka fonder? Eftersom det gäller 20 är är jag beredd att ta en hög risk.

Kan ej bidra med val av fonder, men som du säger att du vill använda en fondrobot så har SEB någon form av robot: SEB Bot Advisor – robotrådgivning för pensionssparande | SEB

Har ej använt så vet ej hur bra/dåligt den är.

Kika här:
https://rikatillsammans.se/forum/t/motsvarande-lysa-och-basportfoljen-hos-storbankerna-basta-fonderna-hos-de-olika-bankerna/

1 gillning

Jag har SEB. För att följa rika tillsammans-strategin att “äga hela höstacken” så har jag valt 100% SEB Global Indexnära C Usd - Lux. Den är tyvärr lite dyr i avgift (0,45%).

1 gillning

Om du ska spara långsiktigt, vilket du ska, så skulle jag sätta igång ett månadssparande hos Avanza. Billigare fonder än storbank och mycket enkelt att sätta upp.

Jag sparar till pensionen via Handelsbanken, för att samla där och få mer ammunition i förhandling på bolån t ex. Du kan köpa Länsförsäkringar Global indexnära via SEB. Eller kolla hela rekommenderade portföljen som jpa länkar till ovan. Enkelt!