Hej! Jag har en familjemedlem som behöver råd kring sitt pensionssparande. Hen är 50 år och har inget privat pensionssparande. Hen har dessutom arbetat i en bransch under i princip hela sitt liv där tjänstepension ej ingått… Yrket hen har är dessutom relativt fysiskt krävande så tror inte att hen kommer att kunna jobba längre än till ca 67 års ålder. Lönen hen har i dagsläget är relativt bra så därför finns det goda möjligheter att sätta igång med pensionssparandet. Vad har ni för tips? Global indexfond med låg avgift tänker jag såklart direkt, men ska man sprida ut det på flera olika fonder tycker ni eller ska man bara ha en? Vilken fond är i så fall bäst om man har SEB? Har ni några andra råd?
Hej Ebba, det är aldrig försent att börja pensionsspara. Jag började vid 45 ungefär.
Tre förslag:
Lysa 100 % aktieexponering fram till 10 år innan pension. Därpå 10 % per år i räntor. Alltså när det är 9 år kvar 90 % aktieexponering osv. Väldigt enkelt med inställningen i Lysa. Mellan 0.3 och 0.4 procent i avgift.
20 procent Home Bias på Lysa (dvs 20 procent svenska värdepapper). Lysa har bäst diversifiering av alla alternativ jag känner till. Dock viktigt välja ”bred” och inte ”hållbar”.
Avanza 80 procent Länsförsäkringar Global Index och 20 procent Avanza Emerging Markets (alternativt 10 EM och 10 Plus Alla Bolag Sverige). Avgift ungefär 0.25 denna kombination. Trappa ner mot räntor successivt enligt punkten 1 när det är tio år kvar till pension.
Köp Länsförsäkringar Global index på SEB och inget annat. Detta är det som kräver minst ansträngning från din släkting. 0.23 procent avgift och täcker in 70 procent av världens aktiemarknader (dock inte Emerging Markets). Fråga SEB när tio år till pensionen är kvar hur börja vikta mot räntor.