Låg framtida pension – vad kan jag göra idag?

Hej allihopa!

Jag skulle vilja be om lite råd kring pension och investeringar. Jag flyttade till Sverige när jag var runt 35 år och har arbetat här de senaste tio åren. Mitt bekymmer är att när jag väl går i pension så verkar det som att pensionen jag kommer få är ganska låg, och det känns svårt att leva på den summan.

Jag funderar därför på hur jag kan investera en del av mina månadsinkomster nu för att förbättra min ekonomiska situation när jag är pensionär. Jag har tittat på alternativ som t.ex. SEB:s “pensionssparfond” där man kanske kan lägga undan 10 000 kronor i månaden. Men jag undrar om det finns andra, kanske bättre möjligheter, och inte bara det uppenbara svaret att skaffa ett bättre betalt jobb.

Finns det andra investeringsformer eller strategier som ni skulle rekommendera för att trygga pensionen? Jag är öppen för alla tips som kan hjälpa mig att planera inför framtiden på ett smart sätt. Tack på förhand!

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet!

Du är alltså runt 45 år om jag förstår dig rätt?
Om vi antar att du vill jobba tills du är ca 65 år så har du runt 20 år i sparhorisont. Med så lång sparhorisont hade jag satsat på att öppna ett ISK (inveteringssparkonto) och startat ett fondsparande i en global indexfond ev kan du lägga till en Sverigefond och en tillväxtmarknadsfond för lite mer spridning, men detta är inte så viktigt.
Ett annat bra alternativ är en fondrobot som Lysa. De har aningen högre avgift, men det är lite enklare att komma igång.

Menar du denna? SEB Pensionsfond SEK – Lux | SEB
Den hade jag undvikt eftersom den är väldigt dyr (1,57%).
En indexfond (som jag rekommenderar) bör kosta MAX 0,4%

Kika gärna här också: Spara och investera rätt och lätt | Börja här - Spara och investera - RikaTillsammans Forumet

5 gillningar

Hur mycket räknar du med få i inkomstpension respektive garantipension? Fördelningen mellan dessa påverkar hur du kan tänka.

Det tråkiga svaret är at det inte finns några magiska investeringsformer eller strategier. Om så vore fallet skulle ju alla alltid använda det, inte bara när man upplever att man ligger efter och måste komma i fatt.

Fixa jobb med hög lön, se till att du har en bra tjänstepension, investera privat i samma tråkiga upplägg som alla andra.

3 gillningar

Öppna ett ISK eller KF konto hos valfri nätmäklare. Döp kontot till Pension, investera valfri summa varje månad i en global indexfond via autogiro. Se pengarna som någon annans (vilket de är, de är framtida du som äger de) och rör inte pengarna.

Så gör jag. Ingen större summa, men blir ett bra tillskott till pensionen.

2 gillningar

Istället för att ha 100% i “ ‘säkra’ tråkiga långsiktiga indexfonder“ hade jag lagt en liten position ~5% i något som räknas riskfyllt. Detta för att en potentiell stor uppsida här kan ge ett helt OK tillskott, medan en nedsida inte gör dig så mycket ledsnare.

Så oavsett spår du gör, hade jag exponerat 5% av sparandet/portföljen till bitcoin.

Men det kommer nog få här hålla med om.

Lycka till :orange_heart:

5 gillningar

Hej!

Om du kan spara 10000 per månad sitter du ju i en ganska bra sits, Och du har ju ändp jobbat i Sverige sedan då är 35 år. Det blir ganska många år på arbetsmarknaden och därmed borde pensionen inte bli katastrofal heller.

Så förtsätter du att jobba och sätter av 10000/mån och lägger dem i bra produkter (som global indexfond) borde det inte var några ekonomiska probelm. Eller har jag missat något?

10.000:-/mån i 20år med 7% avkastning blir 5.000.000:-
Nu vet jag inte vilken pension du är ute efter men vi har ju en min nivå på pensionen i Sverige som du får även om du inte jobbat alls.

Så jag skulle ju räkna från den nivån, upp till hur mycket du känner att du behöver. . .sen är det ren matte att räkna ut vad du behöver spara i månaden för att nå det. . .och bestämma en risknivå.
Spara i ISK är vettigt o då kommer du även åt pengarna OM nått skulle hända.

Pensionsålder kommer höjas till minst 70 år (riktåldern är 69 år just nu) innan du går i pension så är du 45 nu så är det 25 år kvar att spara. Medellivslängden kommer nog vara runt 84-85 då. Så då behöver du bara så du kan leva ett okej liv i 15 år. 10 000 / mån i bitcoin, teknik fond och en global index fond kommer du komma långt med tills dess. Fördelningen beror på ens riskbenägenhet.

1 gillning

När man har låg pension spelar grundskyddet stor roll. Möjligheten att effektivt påverka sin pension blir betydligt lägre då. Att skaffa sig ett yrke man kan ha parallellt med pensionen kan för många vara en utväg. Man behöver inte jobba heltid.

Först och främst: Om du inte har svenska som modersmål (och inte använt maskinöversättning eller liknande) så stort grattis till din utmärkta svenska! Många som flyttar hit, framförallt från västländer, bryr sig inte om att lära sig språket. Så stor eloge till dig.

I övrigt har du fått bra råd i tråden redan. Starta ett ISK, investera regelbundet, köp billiga aktieindexfonder, läs på lite om hur investeringar fungerar. Lyssna inte på domedagsprofeter som säger att du ska sälja och inte heller på finfluerare som säljer att du ska köpa den och den aktien. Följer du dessa råd fram till pensionen så kommer det att gå bra:

• Öppna ISK
  • Köp en billig global indexfond och inget annat. Till exempel Länsförsäkringar global, Avanza global eller DNB Global indeks.
  • Ta inga beslut baserat på nyheterna eller på vad marknaden gör. Sälj bara om du behöver pengarna.
  • Några år innan det är dags för pension kan det vara rimligt att minska på aktieinnehavet och flytta över en del av pengarna till sparkonto eller räntefonder för att minska risken.
4 gillningar