Byta pensionsfond?

Hej forumet! JAg ska dra igång ett privat pensionssparande och upptäckte just (glad överraskning) att jag för ett antal år sedan stoppade in 17000 i en pensionsförsäkring hos SEB som hete trygg pension.

Uttagsavgiften är 3% och årsavgiften 1%. Morningstar ratingen är en ynka stjärna.
Ska jag låta den vara, eller borde jag avsluta den och flytta pengarna till nåt annat (tänker fondrobot)?

Billigt och bra. :sob:. Vilka sköna aktiva fonder och tom trygga. Du får kolla med SEB vad det blir i avg. Du ska vara glad att du inte hade mer pengar i den trygga billiga bland fonden.

1 gillning

Ja, banken har haft en trygg och säker avkastning i alla fall!

1 gillning

Om jag förstår Morningstar rätt så har den 92% i räntor och t.ex. bara 3% i USA. Tittar vi på avkastningen de senaste 5 åren, ser vi att den gått +1.05% per år. Ta bort årsavgiften på 1% och du tjänar ingenting! Samtidigt som börsen som helhet gått bättre än någonsin.

Är du 60 år och inte vill riskera en värdeminskning innan pension, kör på blandformer (men hitta en billigare sådan). Är du ung hade jag inte rört denna blandfond ALLS. Sälj så fort du kan och titta aldrig tillbaka.

Kör på en en fondrobot eller en billig global indexfond.

1 gillning