Jag har ett fondsparande som min farmor startade åt mig i SEB Aktiesparfond och jag funderar på om jag ska ta ut dom pengarna och sätta in någon annanstans eller dela upp det och fördela dom i olika sparanden eller bara låta det vara.
Jag vill inte använda något nu eftersom att jag tycker att jag lika gärna kan spara till bil för min lön och ser dessa pengar bättre som investering.
Jag brukar fundera kring den årliga kostnaden för fonder och försöka att inte betala allt för dyra avgifter. Men jag kan ingenting om just din fond, bara ett allmänt råd.
Grattis! Är pengarna i en ISK? Om inte, var försiktig om du måste betala skatt när du säljer.
Alternativ A: Gör ingenting, låtsas att det inte finns, se det växa med åren.
Alternativ B: Gör en översikt över alla avgifter du betalar (förvaltningsavgifter för fonden, t.ex. TER, kanske avgifter för depån). Flytta pengarna till en lågprismäklare (t.ex. Avanza, Nordnet) och in i LF Global Indexnära. Sedan ignorera det och se det växa med åren.
Du har blivit vuxen och börjar ta ansvar för ditt eget sparande, bra!
Skaffa en ISK och samla ditt sparande där i.
SEB Aktiesparfond är dyr och har gått sämre än billiga globalfonder de senaste 5 åren.
Sälj SEB fonden och skatta för vinsten (eller schablonavdrag).
Sätt pengarna i din ISK.
I din ISK kan du bygga upp någon av Rika tillsammans portföljer eller köpa billig globalindexfond.
Länsförsäkringar Global Indexnära rekommenderas
eller motsvarande billig från Swedbank Robur