Hej,
Jag är ensam förmånstagare till min fars SEB pensionsförsäkring och pratade med banken idag. Jag fick förklarat för mig att de underliggande fonderna i pensionförsäkringen ska säljas av, och sedan betalas ut till mig varje månad under en 5års period. Ska det vara så? Det verkar inte som att jag har några val att göra.
Det mest märkliga i min värld är att det verkar som att alla underliggande tillgångar/fonder säljs av direkt, och sedan bara ligger, utan utveckling, i 5 års tid och betalas ut kontinuerligt. Är det så det fungerar? Det låter ju otroligt dåligt ur ett investeringsperspektiv såklart. Men desto bättre för banken…
Jag undrar bara om någon har erfarenhet av samma eller likande situation, och om det finns något jag kan göra åt situationen?
Så funkar iaf inte den pensionsförsäkring hos SEB jag är förmånstagare till, utan medlen är investerade i en fond varav andelar säljs av månatligen. Fonden kan förmånstagaren byta, vilket jag gjort.
Hej,
Okej, ringde upp igen och pratade med en annan på SEB och hon bekräftade det du säger när jag ifrågasatte tidigare information via telefon med en annan på kundtjänst. Att det är investerat och säljs av månadsvis. Samt att det går att byta underliggande fond. Då återstår att se om det finns någon Global index med ok avgift i SEB. Jag har Länsförsäkringar Global index sedan tidigare via Avanza och den är ju toppen.
Då så. Något annat vore ju helt orimligt, men nu vet jag hur det ligger till.
Och tack för snabbt svar!
Mvh
Helt rätt att det var begränsat vilket jag missade. Det är oklart vilket avtalsområde som pensionsförsäkringen men om man kollar på ITP 2013 så finns flera indexfonder från SEB själva med relativt låga avgifter inom avtalet.
Exempel: SEB Europa Indexnära 0,15 % och SEB USA indexnära också 0,15 %