Jag jobbar för ett företag som flyttade sin verksamhet från Sverige till Danmark och när vi gick över på danska avtal så förhandlade facket om ett privat pensionssparande och privat sjukförsäkring för oss som ville gå med över. Min arbetsgivare betalde in under något år men har nu slutat med inbetalningar och vi som är kvar har blivit överförda till det danska pensionssystemet.
Dock har jag kvar de pengar som betaldes in i (vad jag förstår) dyra aktivt förvaltade fonder. Proaktiv 75 TLA, Proaktiv 80 TLA, Proaktiv 85 TLA och Proaktiv 90 TLA har nu blivit ersatta av Dynamic R5 S SEK och Dynamic R2 S SEK förvaltade av Söderberg & Partners. Så även om jag inte kan röra pengarna förrän jag blir 55, så är det ju onödigt att låta avkastningen ätas upp av höga avgifter (1,5% och 2,0%).
Så jag skulle behöva hjälp att lära mig identifiera lämpliga fonder. Innehavet ligger på SEB så jag har deras fondlista (för pension) att välja på, men jag har ingen aning om vilken fond som är bred och global med låga avgifter. Avgifterna kan jag ju så klart se i listan men hur vet jag vilken som är bred och global och passiv?
Jag hade nyligen samma problem. Slutsatsen blev att det inte fanns någon bra fond att välja där men att den minst dåliga var SEB Global Indexnära C USD - Lux.