Min familj står inför en flytt till Finland, således tänkte vi ta vårt sparande med oss då det blir vår huvudsakliga skattehemvist.
Jag har ingen koll på hur man lägger upp ett smart sparande i Finland och vad man bör tänka på. Vi har idag vårt primära sparande på Lysa samt en del på Avanza. Har förstått att det finns Lysa även i Finland men de skattemässiga fördelarna man får med ett ISK finns inte. Har dålig koll på vilka konto-depå-försäkringsformer man bör välja för ett långsiktigt sparande.
Alla tips och förslag på tjänster för ett enkelt sparande mottages tacksamt!
Är det permanent flytt? Eller kanske tillbakaflytt om ett par år? Tänk valutarisk, växelkostnad etc. Du kan nog inte flytta sparandet i förväg, så jag skulle nog ta lugna puckar och flytta själv, starta ett månadssparande och kanske om ett par år när jag lärt mig och testat det Finska systemet flyttat sparandet också.
Till saken hör att vi redan är Finska medborgare så vi kan flytta sparandet smidigt. Flytten bör betraktas som permanent. När vi flyttar har jag förstått det som att vi inte kommer kunna schablonbeskattas på våra ISK längre när vi byter skattehemvist.
Aktie- och fonddepå
Motsvarar samma som i Sverige. Med en liten skillnad att ingen schablonskatt tas ut för fondinnehav. Bäst för fonder/etf och utländska aktier.
Aktiesparkonto
Fungerar som ett investeringsskal. Kapitalvinst beskattas endast vid uttag från kontot, inte vid försäljning eller utdelningar. Endast aktier går att äga på ett sådant konto. Det finns en insättningsgräns på 100 000€. Endast ett aktiesparkonto per person är tillåtet.
Bäst för finska aktier.
Placeringsförsäkring
Kapitalförsäkring som fungerar som ett investeringskal. Liknande regler som för aktiesparkontot, med skillnaden att det inte finns någon insättningsgräns och värdepapprena som man kan ha på den restrikteras inte till aktier. Övriga “fördelar” är att man kan kringgå arvsordningen med den, eftersom det i praktiken räknas som en försäkring som kan ha förmånstagare vid bortgång.
Nackdelar är avgifterna och tredjepartsrisken.
Jag skulle förorda att börja med att starta en Aktie- och fonddepå
Vilken bank man sedan väljer är väl individuellt, jag använder i huvudsak Nordnet.