Inget av alternativen är dåligt utan det är snarare så att alternativen tillför olika egenskaper som komplement till aktierna.
Jag personligen hade valt ett fjärde alternativ men det är i slutändan ditt eget beslut. Det råder delade meningar om guld tillför något i en portfölj eller inte. Jag tillhör skaran som tycker att det gör det. Därför hade jag behållit 10 % i guld och lagt pengarna på bankkontot i en räntefond eller räntefonder (jag utgår från att du har buffert på annat bankkonto). Räntefonder har högre förväntad avkastning än bankkonto på längre sikt och de har möjlighet att tydligare bli en motpol mot aktier än vad bankkonto har. Guld i sin tur kan också ge skydd men bidrar också till extra diversifiering då det har låg korrelation med aktier och räntefonder.
Med din beskrivna plan tidigare i tråden kan sedan aktierna successivt växlas över till räntefonder för att minska på risken.
För egen del har jag inga enskilda aktier så jag hade troligen sålt dem och placerat de i de övriga investeringarna. Det finns säkert de som har en annan uppfattning. Du får fundera över hur du vill göra med dem.