När blir räntefonder ett alternativ igen?

Nu har ju styrräntan höjts och man signalerar fler höjningar framöver. Är vi på väg mot en ny ekonomisk situation där räntefonder kommer att börja ge en ok avkastning igen?
Hur påverkar egentligen höjningen av styrräntorna räntefonderna?
Nån som har lite inblick i de här frågorna får gärna förutspå framtiden lite.:grin:

1 gillning

Jag kommer personligen inte investera i räntefonder igen förrän det verkar som att ränteläget stabiliserats.

Höjning av styrräntan innebär höjda marknadsräntor. När marknadsräntan stiger, så minskar räntefonden i värde.

Det funkar också omvänt. När marknadsräntan minskar, så stiger räntefonden i värde.

Jag rekommenderar att du läser/tittar/lyssnar på detta avsnitt:

Jo jag är med på hur räntefonderna rör sig emot höjningarna och sänkningarna. Har läst avsnittet du länkade till.
Jag menar inte att det skulle vara läge att köpa räntefonder nu. Jag funderar mer på om ni tror att räntefonder kommer att bli värda att investera i igen i framtiden om nu räntan stabiliseras på en högre nivå.

Absolut, jag tror att räntefonder kommer att bli värda att investera i igen i framtiden, särskilt i långsiktiga portföljer. När framtiden inträffar kan man dock tyvärr inte veta med säkerhet så tills vidare står mitt “räntefondskapital” på börsens sidlinje.

Dock borde ju “risken” - eller övertygelserna - om att räntehöjningar kommer, redan vara inkluderade i dagens pris. Om man tror att marknaden har överreagerat och att utfallet kommer att bli bättre än förväntat, borde detta vara ett ypperligt tillfälle att investera. Själv tror jag att det är lite överreaktion, då flaskhalsarna i inflationen inte borde vara så “långvariga”.

2 gillningar

Definitivt, jag tror också att övertygelsen om framtida räntehöjningar är inprisade, men att det på grund av de underliggande pappernas durationer (åtminstone för långräntefonder) inte fått genomslag ännu så att avkastningen kan bli positiv. Eller tänker jag fel nu?