Hjälp med räntefonder

Jag håller på och köper in mig på sparande i aktier och fonder med pengar som varit oinvesterade länge.
Har nu köpt aktier och fonder för 50% men läst här att man även borde behöva räntefonder.
Förstår inte alls hur räntefonder funkar så frågan är vilka ska man titta på och är det bra läge att köpa dem nu samt hur stor andel räntefonder är bra att ha tillsammans med aktier och fonder.

Vad är din sparhorisont? Mer än 10 år så kan du köra 100% i aktiefonder tycker jag.

Annars brukar jag köra ca 10% aktier per år i sparhorisont.

Räntefonder som jag gillar är t.ex AMF räntefond mix (globala statsobligationer) och Danske invest globala realräntor.

Har inga planer för dem så de får ligga länge, har tänk ha övervägande aktier med skaplig utdelning och antingen återplacera utdelningen eller använda dem till nått kul ibland.
Ser det enklare att använda utdelningen än att sälja av fonder om man skulle vilja plocka ut lite pengar ibland.

AMF Räntefond Mix står väldigt lågt nu om man tittar tillbaka mot hur den stått tidigare, läge att köpa in sig hyffsat stort nu?

Vad är det som styr kursen på räntefonden?

Vad ser du är krångligt med att sälja av en fond?
Tar 1-4 dagar om man är i trångomål att behöva göra det. Sen är det ju främst bufferten som ska nyttjas för sådant. Men som sagt, allt kan ju hända.

Ang räntor.

1 gillning

Hej!

Utöver sparhorisonten, som Mattias nämnde, kan räntefonder/bankkonto som del i sparandet fylla en mental roll. De minskar portföljens totala förlust vid stora nedgångar för aktier och aktiefonder vilket kan göra det mentalt lättare att hålla fast vid sin sparplan. Samtidigt kan de innebära att avkastningen blir lägre än att enbart ha aktier och aktiefonder. För egen del har jag lärt mig att jag personligen behöver räntefonder/bankkonto för att inte freaka ur när aktier går ner kraftigt men var och en får hitta en form som fungerar för sparandet. :slightly_smiling_face:

1 gillning

@janbolmeson har grottat ner sig rejält i räntefonder här:

Väldigt bra genomgång. Just kring vad som bestämmer värdet så kan man lära sig myclet under rubriken “Kom ihåg gungbrädesprincipen”.

1 gillning