Jabinski
(SvenssonSvensson)
24 Oktober 2023 18:25
1
Hej!
Ni som kan det mesta med privatekonomi…
Jag är intresserad av att veta vilken räntefond man skall rikta in sig på? Långa , korta, obligationer? Känns som ju mer jag läser desto mer osugen blir jag
Men känner att jag borde ge det en chans!
Spar horisont 10 år +…
Resten av portföljen enligt Rikatillsammans o forskning.
Global, tillväxt, Sverige ( index)
1 gillning
Alec
(Alexander Ekholm)
24 Oktober 2023 18:27
2
Finns ett par fruktfulla trådar du kan kika in i för att få inspiration:
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: det är skillnad på räntor och räntor och på portfölj och portfölj.
Istället för att försöka sätta samman en “ränteportfölj” och kombinera den med en “aktieportfölj” så bör man sätta ihop en portfölj med både räntor och aktier utifrån de kriterier man värderar. I vissa portföljer passar vissa typer av räntor och i andra portföljer passat andra typer av räntor och i många portföljer så kan man ersätta räntor helt med bankkonto.
Så mitt förslag är att…
Jag tänker att räntefonder för första gången på flera år har kommit i spel och numer borde vara en del av alla portföljer med en sparhorisont på 3 år eller mer.
Se gärna tråden: 100% räntor | RikaTillsammans modellportfölj 2024 för räntefonder där diskussionen fortsätter.
Hur skulle vi sätta ihop en så bred ränteportfölj som möjligt?
Lysas ränteportfölj
Om vi fuskar och sneglar lite på LYSA som jag tycker har den bästa ränteportföljen (inte i form av bäst avkastning, men br…
Relevant ämne för min portfölj där jag just nu försöker komplettera aktiedelen med 20% långa räntor och 20% CTA (Lynx dynamic).
Vi är överens om att nedre högra delen är bäst lämpad som diversifiering mot aktier.
Enda problemet jag ser med Captor Iris att det är Svenska obligationer, inte i andra valutor och helst USD som bl.a. @AllSeasonsPortfolio tar upp i denna tråd. Vilken typ av räntefond ger bäst skydd i en 60/40-portfölj?
Vilken fond (ej ETF) uppfyller liknande kriterier som Captor Iri…
2 gillningar
MattiasA90
(Mattias Andersson)
24 Oktober 2023 18:31
3
Som sagt, finns mängder med aktiva trådar igång nu om ämnet. Men ta en funderare om du verkligen ens behöver en räntefond om du har 10+år i sparhorisont?
1 gillning