Hej! Har för stunden en ganska enkel portfölj med en fördelning på 80% dnb global och 20% plus alla bolag men funderar på att utöka med en/två räntefonder? Men nu till fråga vilken räntefond? lång eller kort? Då jag är 28år så är min sparhorisont 10år+. Vilken hade ni valt?
Om du är så ung och sparhorisonten är så lång, så hade jag förmodligen övervägt att inte ha några räntefonder alls. Känns som onödigt låg risk.
Men om jag mot förmodan skulle använda räntefond så hade jag valt längsta möjliga med låg kreditrisk. T.ex Captor iris bond. Detta då de har lägst korrelation till aktierna och de kan växeldra varrandra.
En kort räntefond kan ge viss stabilitet, men det tycker jag är mer lämpligt om sparhorisonten är kort, och sparkonto inte är något alternativ.
Som Mattias säger, beror lite på syftet att ha räntefonder.
Jag har aktieportfölj, men även parkerat en summa tillfälligt från bufferten som potentiellt ger bättre avkastning än vanligt bankkonto.
Den ränteportföljen består av AMF kort samt FRN-fonder (företagsobligationer). Den ska inte växeldra med aktierna utan ge lite extra avkastning årligen.
Vill du ha en motvikt till aktier är det som sades ovan, att rekommendera Captor Iris Bond.
Ja, vissa har flera tillgångsslag i portföljen. Men jag tycker att sparhorisont och risktolerans är den avgörande faktorn.
100% i aktier (indexfonder) är gsnska vettigt om man har lång sparhorisont och normal risktolerans.
Har man kortare sparhorisont och/eller lägre risktolerans så kan det vara vettigt att diversifiera mer med fler tillgångsslag som t.ex räntor. Men man får då en helt annan portfölj.
Jag är 4 år äldre än dig, och har också lång sparhorisont, förhoppningsvis 25-30 år.
Huvudfokuset är 100% aktiefonder, räntedelen jag nämnde ovan är endast ett extra komplement till övrig buffert, dvs ingen relation till aktieportföljen.
Du har DNB global samt sverigefond, helt OK portfölj. Du kan dock, om du önskar ytterligare bredd i portföljen, utöka med indexfond för tillväxtmarknader samt globala småbolag.
Ex 1:
80% DNB Global
10% DNB Global Emerging Markets
10% Handelsbanken Globala Småbolag
Ex 2:
70% DNB Global
10% DNB Global Emerging Markets
10% Handelsbanken Globala Småbolag
10% Sverigefond
Varför Sverigefonden inte är med i Ex 1 är för att Sverige redan är viktat i globala indexfonden med ca 1%, således är 10% eller för den delen 20% innehav extra home bias, finns delade meningar om det på forumet men inget fel. Jag försöker ligga så nära marknadsvikt som möjligt sett till hela portföljen.
Vilken räntefond som passar beror mycket på vad ditt syfte och dina förväntningar är med den. Är det till exempel högre avkastning och högre risk eller lägre avkastning och lägre risk? Är det ett komplement till aktier? Beroende på hur dina funderingar går kan det vara lättare att komma fram till vilken räntefond som passar eller om rentav bankkonto med insättningsgaranti fungerar lika väl.
Har du inte kollat in Zinos tråd som det länkas till längre upp i tråden kan den rekommenderas.