Utöver mitt långsiktiga sparande som ligger i 100% aktiefonder ska jag även starta ett sparande på medellång sikt. Tänker lägga 50% i DNB Global indeks och 25% i AMF räntefond lång samt 25% i AMF räntefond kort.
Då mitt ISK överstiger 300 000 funderar jag på om jag ska lägga räntefonderna i min depå eller ISK. Alternativt om jag ska sätta 50% i globalfonden och 50% i bankkonto med ränta och insättningsgaranti.
Jag inser att jag behöver förtydliga min fråga. Jag har redan en buffert. Frågan rör specifikt sparande i räntefonder.
Då jag har mer än 300 000 i ISK bör det finns en brytpunkt när det är mest lönsamt att ha räntefonderna i ISK (schablonbeskattning) vs fondkonto (skatt på vinst). Alternativt om jag lika gärna bör placera dessa pengar i bankkonto istället för räntor.
Räntefonder: Ett par procent avkastning med volatilitet och egentligen inget garanterat lägsta värde.
Sparkonto: Ett par procent avkastning utan volatilitet och med insättningsgaranti.
För mig är det inget svårt val men vissa föredrar räntefonder, det är nog hur man är som person om allt måste ligga i samma konto t ex så man ser den där 60/40 fördelningen.