Nu när det är lite skakigare på marknaden tänkta jag som smått börja avveckla min börsexponering då jag inom 2-3 år ska köpa bostad. I dagsläget har jag ca 300 000kr på sparkonto till kontantinsats och 100 000kr i 70% globala indexfonder och 30% blandade räntor. Jag sparar ca 50% av min lön varje månad.
Så frågan är nu om jag ska vikta om min portfölj till 100% räntor istället för att lägga det på sparkonto och lägga kommande insättningar i denna portfölj också? Jag borde ju i teorin få lite mer pengar än 0,75% på banken. Och skiter det sig har jag ändå mina 300 000kr.
Vilka räntefonder är lämpliga för en tidshorisont på 2-3 år? Ska man ha en fondepå eller ISK? Lysa?
@Nisse: Jag har för mig att en del av LYSAs räntor har exponering mot andra valutor vilket kan innebära en valutarisk (eller en valutamöjlighet). Du verkar dock behöva pengarna till ett bostadsköp som redan är tidsbestämt. Jag hade fört över pengarna till en nischbank istället. F.n. får du 0,95% på Nordax Bank (Spara | Nordax Bank).
På en 2-3 års tidshorisont så skulle jag säga sparkonto med insättningsgaranti, då är du iaf garanterad avkastning.
I ett såhär lågt ränteläge där det kanske inte är allt för troligt med så mycket större förändringar i styrräntor så finns det inte mycket att hämta i räntefonder.
Tar hellre 0.7% ränta om jag vet att pengarna ska gå till något inom kort.