Räntefonder i ISK eller depå?

Hej. Jag är kund i Länsförsäkringar där jag har lönekonto, gårdsförsäkring, två bilförsäkringar och ett lantbrukslån.
De har ett bonussystem som ger rabatt på sakförsäkringar, 5-20% beroende på vad man har.
Ligger just nu på 15% och såg att jag får 20% om jag startar ett månadssparande i fonter på min 500 kr/mån.
Har idag mitt fondsparande på Nordnet, men tänkte att jag ju kan flytta lite till LF så att jag kommer upp i de där 20%.

Min tanke var att jag kunde flytta mina räntefonder.
Jag har:
AMF Räntefond Lång
AMF Räntefond Mix
Spiltan Räntefond Sverige
Lika stor andel i varje.

Borde jag ha dessa i ett ISK eller i en fonddepå (eller vad det nu kallas)?
Förstår ju att ingen kan lämna några garantier på vad som är bäst, men vad hade ni valt?

/Tomas

Beror lite på tidshorisont och målet med sparandet. Idagsläget är det ju tveksamt om det är lönt att ha räntefonder i ett kortsiktigt sparande. Just de du beskriver har jag svårt att se att de ska komma upp i de ca 1.5 % där brytgränsen just nu går för att det ska vara lönsamt mot ett vanligt AF-konto.

Jag skulle nog försökt ommöblera i sparandet så att jag kör det långsiktigt sparandet istället för i räntefonder. Typ deras “Global indexnära”-fonde istället.

Okej. Jag borde alltså lägga den delen av sparandet på sparkonto i stället?
Har konto på Volvofinans som har 0,65% ränta som ju kunde vara ett alternativ i så fall.

Just denna delen av mitt sparande har jag inget särskilt mål eller tidshorisont på.
Hur menar du att tidshorisonten och målet har betydelse för om jag bör ha räntefonder i stället för pengarna på sparkonto? (om det nu var så du menade).

Just räntefonderna har jag valt utifrån de som rekommenderades här på rikatillsammans. Bästa fonderna 2020 | Tips på bra indexfonder och räntefonder (rikatillsammans.se)