Hej. Jag är kund i Länsförsäkringar där jag har lönekonto, gårdsförsäkring, två bilförsäkringar och ett lantbrukslån.
De har ett bonussystem som ger rabatt på sakförsäkringar, 5-20% beroende på vad man har.
Ligger just nu på 15% och såg att jag får 20% om jag startar ett månadssparande i fonter på min 500 kr/mån.
Har idag mitt fondsparande på Nordnet, men tänkte att jag ju kan flytta lite till LF så att jag kommer upp i de där 20%.
Min tanke var att jag kunde flytta mina räntefonder.
Jag har:
AMF Räntefond Lång
AMF Räntefond Mix
Spiltan Räntefond Sverige
Lika stor andel i varje.
Borde jag ha dessa i ett ISK eller i en fonddepå (eller vad det nu kallas)?
Förstår ju att ingen kan lämna några garantier på vad som är bäst, men vad hade ni valt?
Beror lite på tidshorisont och målet med sparandet. Idagsläget är det ju tveksamt om det är lönt att ha räntefonder i ett kortsiktigt sparande. Just de du beskriver har jag svårt att se att de ska komma upp i de ca 1.5 % där brytgränsen just nu går för att det ska vara lönsamt mot ett vanligt AF-konto.
Jag skulle nog försökt ommöblera i sparandet så att jag kör det långsiktigt sparandet istället för i räntefonder. Typ deras “Global indexnära”-fonde istället.
Okej. Jag borde alltså lägga den delen av sparandet på sparkonto i stället?
Har konto på Volvofinans som har 0,65% ränta som ju kunde vara ett alternativ i så fall.
Just denna delen av mitt sparande har jag inget särskilt mål eller tidshorisont på.
Hur menar du att tidshorisonten och målet har betydelse för om jag bör ha räntefonder i stället för pengarna på sparkonto? (om det nu var så du menade).