Räntefond och ISK

Jag funderar på att flytta ut mina räntefonder från ISK till vanlig fonddepå inför nästa år då ISK skatten höjs så mycket att det känns knappast fördelaktigt att ha kvar dem där. Någon mer som har samma resonemang?

2 gillningar

Nästa års ISK-skatt innebär att för att det ska löna sig att ha fonder/aktier på ISK bör förväntad avkastning vara högre än 2,94%, annars är det depå som gäller.

Förväntad avkastning skiljer sig väldigt mycket beroende på vad det är för typ av räntefond. Hade jag ägt amerikanska långa räntor (20-30 år) hade jag låtit de vara kvar på ISK.

3 gillningar

Vad säger ni idag, oktober -23? Var placerar ni era räntefonder, ISK eller Depå? Tänker på nästa års schablonskatt samt att räntorna förväntas förbli ”Higher for longer”

1 gillning

Isk. Har ingenting på depå. Den förväntade framtida avkastningen på räntefonder har ju ökat så borde ändå vara lönsamt. Dessutom smidigt och bra för översikten att få portföljen samlad tycker jag.

1 gillning

Kul att denna tråd lyftes just nu då jag precis satt och tänkte dra iväg en trådstart inom ämnet.

Jag är verkligen ingen expert på vare sig sparformer eller räntor. Har dock läst på en del den senaste tiden och kommit fram till att jag av olika skäl, för första gången någonsin, nu vill börja investera i räntefonder.

Generella rådet har absolut varit att ta det på vanlig depå i stället för ISK eller KF. Är däremot själv inte övertygad om att detta har varit ett särskilt bra drag rent historiskt under de senaste åren präglade av högkonjunktur och låg styrränta. Nu när schablonskatten höjs blir det naturligtvis mer aktuellt med vanlig depå igen, men det känns ändå ganska spekulativt för egen del. Ifall avkastningen från räntefonder ändå inte kan överstiga sisådär 4-5% de närmaste åren borde ju ett vanligt (låst) sparkonto med i princip motsvarande ränta vara ett bättre alternativ än åtminstone ISK/KF alla dagar i veckan. Har verkligen ens korta räntor en sådan potentiell uppsida att det är värt att ta det bettet?

Kanske missar jag något uppenbart här. För mig känns just nu sparkonto som det vettigaste alternativet motsvarande korta räntor, och vanlig depå som det trots allt bästa för längre varianter.

3 gillningar