Det har sagts att räntefonder inte lönar sig att ha på ISK. Gäller det även high-yield? Var går egentligen gränsen? Vilken avkastning bör jag förvänta mig under 2024 för att det ska vara vettigt?
Förväntar man sig en avkastning på mer än 3-4% så bör det ju löna sig med ISK. De flesta räntefonder, inkl korta räntefonder med låg kreditrisk, ligger ju redan på den nivån. High Yield ligger väl runt 5-8% i förväntad avkastning, om inte mer?
Nackdelen jag ser med depå är att det inte är lämpligt om man av olika anledningar vill byta fonder eller ombalansera. Det känns endast som ett alternativ om man bergssäkert vet att man ska hålla en och samma fond jättelänge.
Så länge räntefondens avkastning är högre än skatten (just nu ca 1%) så handlar det dessutom om att ISK lönar sig mindre än att ha det på ett vanligt AF-konto.
Det lönar sig sig alltså fortfarande. Men på en annan kontotyp kunde det lönat sig lite mer.
Mja, man bör också ha i åtanke att man inte får riskminskningen på ISKn, köpte man räntefonder 2021 på ISK har man förlorat mycket mer än de som köpte på vanlig depå. Men HY kan säkert vara värt oå ISK ändå.
Hade jag haft en ren ränteportfölj så hade jag övervägt depå. Men med en blandportfölj så är ISK i min mening enklare och för det mesta billigare.
Jag har för mig att det har funnits exakta uträkningar av detta, att det inte är en fråga om tyckanden. Dessa gäller förstås för ett enskilt år och inte långsiktigt.
Brytpunkten är schablonintäkten. För 2024 är den på 3,62%. Anledningen är att det är samma skatt (30%) på ISK:ts schablonintäkt som det är på AF-kontots verkliga avkastning.
Kan ju vara värt att minnas att man även får betala skatt på en schablonintäkt på 0.4 % på A&F, även på räntefonder.
Har inte också traditionella fonder på aktie depåkontp också en extra årlig skatt på 0,2 % årligen? Står något om det på skatteverket
Vill du utveckla? ![]()
Tjena,
Det var ett år sedan jag skrev det. Men det var utifrån ett skatteperspektiv. Att med räntefonder och en förhållandevis låg avkastning (jmf med aktier), så kunde det vara fördelaktigt med depå.
Men idag är skatten noll upp till 150 tkr. Så det är troligtvis bättre med ISK även för räntefonder ![]()