Jag är ny här och har precis börjat sätta upp mitt sparande utifrån ”fyra hinkar-modellen”.
En fråga om räntefonder.
Är det fördel att ha räntefonder på ett vanligt aktie- och fondkonto, snarare än på ett ISK?
Låt säga att jag lägger 10 000 kr i en räntefond på ett ISK, då behöver jag skatta i dagens läge ca 1 procent per år och investerat belopp, det vill säga 100 kr per år.
Men på ett vanligt aktie och fondkonto skulle jag inte behöva skatta något alls, förrän jag realiserar vinsten?
Och eftersom vinsten kan förväntas ligga på omkring 4 procent efter ett antal år, vore det mer värt att ha räntefonderna på ett aktie- och fondkonto? Då skulle jag behöva skatta 30 procent på 400 kr?
Rätta mig gärna om jag har fel eller har missförstått.
Nackdelen med depå uppstår vid ombalansering och om man eventuellt vill byta någon fond nån gång vilket triggar en säljorder och beskattning på vinsten. Ibland vill man ju byta om det kommer bättre eller billigare fonder.
Ombalansering vill man ju kanske göra en gång om året om man har olika tillgångsslag.
Jag tycker isk är mycket smidigare för stt samla portföljen
Bankerna skickar in detta automatiskt, precis så som det fungerar för ISK.
Det som är lurigt är att gemene man aldrig vet hur skattereglerna kommer att vara i framtiden. Du kan göra förutsägelser om vilken statslåneräntan kommer att vara de närmsta tio till tjugo åren, men du kan aldrig veta vad skatten på något kommer att vara i framtiden.
Politiker drivs enbart över att få makt över andra, så vad som kommer att hända med diverse skattesatser beror enbart på vad som kommer föra fram en regering.
Det är så demokrati fungerar. Visst är det bra? Förutsägbarheten är noll.
Håller inte med dig. Det är en mörk och dyster syn som du målar upp om politiker. Men min fråga kvarstår i vilken kontotyp det är bäst att placera pengarna?
Det spelar väl ingen roll om det triggar skatt. Den måste ju betalas förr eller senare och då kan det ju vara bättre att ta det pö om pö istället för allt på en gång