Hej,
Jag undrar om IKC avkastningsfond (årlig avgift 0,60) och Öhman Realräntefond A (årlig avgift 0,51) är bra att ha sin portfölje. Jag har ett sparande i nordnet där jag har båda. Min ex-partner hjälpte mig med portföljen och jag kan inte så mycket. Nu har lyssnat några avsnitt men jag är osäker om de är bra eller om vad jag ska göra med dem eller sluta köpa dem eftersom de har ett årlig avgift högre än 0,4 som rekommenderas. Eller gäller rekommendationen om 0,4 bara för aktiefonder?
IKC avkastningsfond är en högriskräntefond som även får placera 10% i aktier. Personligen väljer jag hellre en aktiefond än en högriskräntefond.
Öhman Realräntefond är en fond som ska skydda mot inflation, men det är en lite mer komplicerad typ av räntefond.
Är detta ditt enda sparande du har eller har du aktiefonder också?
Ingen av dessa är några räntefonder jag personligen hade valt.
Basen i det långsiktiga sparandet bör vara billiga och breda aktieindexfonder. Vill och behöver man av olika anledningar sänka risken och/eller diversifiera mera så kan räntefonder passa. Men då tycker jag det är bättre att spana in räntetriangeln här på forumet om vilken typ av räntefond man ska välja för olika syften.
Och bland räntefonder har jag:
IKC avkastningsfond
Öhman Realräntefond A
AMF räntefond lång
Spiltan räntefond Sverige
Eftersom jag inte förstod så mycket ville jag inte ha höga risker. Nu tänker jag att jag inte behöver vara så rädd
Jag behöver tänka lite också om varför jag sparar. Jag trodde att det var tydligt för mig men nu tror jag att det har ändrats.
Aktieportföljen tycker jag ser väldigt bra ut.
Möjligtvis s så skulle jag ta bort Storebrand Global all countries eftersom det är en globalfond inkl tillväxtmarknader. Men du har ju redan en globalfond exl tillväxtmarknader (LF Global) samt en tillväxtmarknadsfond.
Jag skulle nog även ta bort Asienfonden då detta redan täcks av global+tillväxtmarknader.
Din ränteportfölj har som sagt väldigt hög risk och lär ha ganska hög korrelation till dina aktier i och med stor andel företagsobligationer både IG och HY).
Vill du sänka risken (stabilitet) så skulle jag snarare kika på sparkonto eller korträntefond med låg kreditrisk som t.ex AMF kort.
Vill du diversifiera mera (minimal korrelation till aktier) så kika på en riktigt lång räntefond som t.ex Captor Iris bond. Den är volatil men kommer växeldra bättre med aktier.
Klokt! Dock har du nog omedvetet tagit ganska hög risk ändå.
Jätteviktigt! Både varför och hur lång sparhorisonten är! Man kan ha flera olika syften med sparandet och olika sparhorisonter. Då tycker jag det är smidigt med olika konton, med sparande för olika syften/horisont.