Val av räntefond att byta till idag istället för bankkonto, 3-9 års horisont?

Hej!

Istället för att amortera har vi under flera år istället fondsparat i en 50/50-portfölj. Aktieindexdelen känns ok placerad. Värre är det med räntedelen som ligger hos bankkonto hos en nischaktör. Jag antar att en väl vald Captor-fond hade varit bättre? Eller annan? Hur gör ni? Kan inte se när/vad som ska ske för att vi ska behöva amortera till banken. Vilken räntefond rekommenderas istället för bankkontot när tidshorisonten är på “jag-vet-inte-när-jag-behöver-pengarna”-nivån, dvs 3-9 år?

Ställer frågan med risk för att uppfattas som en aning lat, eftersom svaret antagligen finns någonstans här på forumet. Hoppas på ert tålamod.

1 gillning

Om du vill hålla det enkelt så kanske AMF lång kan passa. Det är en ganska bred räntefond med både stat, bostad, och företagsobligationer.

Annars hade jag nog valt räntefonder med låg kreditrisk och medellång duration. Kanske Storebrand Obligation eller Öhman obligation.

Ett tredje alternativ vore en kort räntefond med låg kreditrisk som t.ex Amf kort och en lång räntefond med låg kreditrisk som Captor iris bond. Typ hälften i varje borde ge ett bra komplement till dina aktier.

1 gillning

Här kan du förresten läsa mer om räntefonder! :slight_smile:

1 gillning