Några frågor om räntefonder

Har blivit inspirerad från ”hinkars principen” att ha en del i räntefond vilket jag inte tidigare haft. Ett par frågor om någon vet:

Tips på bra räntefond med låg avgift, är det samma här att man borde se avgiften låg vid 0,2-0,3%, helst ska väl denna ligga ännu lägre då den förväntade avkastningen är lägre (för att utgöra samma andel).

Räntefond har man väl på isk? Och antar då att man slipper 30% skatt på utvecklingen.

Har någon även tips på 0-kupongare? Vad är minsta belopp och vilken ränta får man idag
? Antar detta finns från banker, eller staten?

1 gillning

Räntefond på ISK, bara obligationsfonder dvs de med längre löptid. Korta räntefonder avkastar nog fortfarande för dåligt för man ska ta 0.9% ISK skatt per år, jämfört med sparkonto med ränta, som är att föredra fortfarande i min mening för korta räntor

Bra obligationsfonder som varit uppe i flera trådar

• AMF Räntefond Mix - internationell, mycket statsobligationer, säkrat i SEK

• AMF Råntefond Lång - rätt mycket (30%) Företagsobligationer resten stat/bostads papper.

• Storebrand Obligation - väldigt hög kreditkvalitet

Alla under 0.2%

Om man tvunget vill ha Kortränta så är min go to fond AMF Kort

Har man inte tillgång till dessa (som jag inte har på en del konton) så letar jag upp närmast motsvarande

Måste jag välja bara en enda fond så är det AMF Mix. Den är hyfsat nära vad Vanguard använder i sina Target Retirement Funds, om än med kortare duration just nu.

Tips på trådar om du vill läsa mycket mer :slight_smile:

5 gillningar

Tack.
När jag kollar på utveckling av AMF räntefond mix (på Avanza) har den gått -6% förra året, -10% över tre år och -5% över fem år. Kan detta stämma? Kan förstå att den gick nedåt förra året när räntan steg ifall det är lite längre obligationer, men tycker det är märkligt att räntenfond som ska vara säker ska ligga på minus under tre och fem år?

Först i princip nollräntor som inte ger avkastning och sedan räntehöjningar typ. Past performance is not an indication of future performance tänker jag :slight_smile:

Den har tappat typ 7-8 års avkastning på raset nu senaste året typ

Spiltans räntefond Sverige har en löpande avkastning på 8%. Kort duration gör att pappren löper ut och ersätts med öm säkrare papper med lägre ränta så gissar att man inte kommer få 8% men inte långt därifrån heller. Jag kör på ISK.

Det kan man absolut göra men istället för durations risk så tar man kredit risk. Spiltan år i snitt runt BBB och så gott som enbart företagspapper jämfört med AMF som är AAA och mestadels statspapper.

Man får ju inte hög avkastning utan risk. Så är det ju bara :slight_smile:

1 gillning