Räntefonder, nåt att ha eller inte

Hur tänker ni med långa och korta räntefonder, har ni det i eran portfölj? Jag har AMF långa räntefond och Swedbank kort räntefond som är del av nybörjarportföljen. När jag läste på om dem stod det att de sänker risken i portföljen, ger liten avkastning men har också liten risk. Men har haft de sen ca 3 år och upplever inte riktigt de “dämpar” när börsen går dåligt, när börsen går ner har de likväl gått ner och annars knappt ändrat sig. Hade gått bättre att ha på sparkonto med ränta istället, ingen risk och åtminstone gått upp lite då.
Förstår det som att räntefonder går upp när räntorna går ner. Också läst att de ska vara bra när inflationen går upp. Nu har vi ju både inflation som går upp och räntor som går upp…
Hur resonerar ni kring att ha räntefonder eller inte framöver?
Tack på förhand :slight_smile:

Har du väldigt lång sparhorisont så behöver du inte räntor alls.

Har du något kortare horisont eller vill ha räntor ändå så är ett vanligt sparkonto med ränta ett väldigt bra alternativ. Som du själv skriver noll risk och man vet vad avkastningen blir.

Vanliga räntefonder är mer risk, men lägre risk än aktier, och svårare att veta vad de kommer att avkasta. De kan både öka och minska i värde, men oftast inte lika mycket som aktier. Så de bör fungera som en broms när det går neråt och när det sedan går uppåt så bromsar de även lite där också.

Jag själv har räntefonder i mina portföljer (inte pensionssparandet dock). Blandar mellan globala statsobligationer, realräntor, krediter m.m.

1 gillning

Relevant tråd:

2 gillningar

Jag är förmodligen den största och värsta räntetajmaren på forumet. :joy: Har tyckt att det inte varit klokt att investera i räntor utan använda ett sparkonto i en nischbank. Har haft tur med mina tankar. Tror att det kan vara dags att kika på räntemarknaden igen…minst när det gäller månadsparandet, inga stora rörelser ska man inte ta.