I dessa oroliga tider och md fonder där dom allra flesta går nedåt och har backat rejält i år har jag börjat fundera om det inte är mer lönsamt i år att gå över till räntefonder. Kollar man utvecklingen på vissa av dom skiljer det sig enormt motförslag aktiefonder. Som denna till exempel: Swedbank och Sparbankerna
Nu utgår jag från i år och läget och att räntefonder borde gynnas av högre räntor samt att börsen säkerligen kommer sjunka mer. På sikt är naturligtvis aktiefonder ett helt annat alternativ… Men är lite less på att se aktiefonderna sjunka och sjunka. Kommentarer på detta?
Jag har AMF Räntefond Kort. Vid en recession kan det vara bra att ha pengar i korta räntefonder&sparkonto. Som kommer komma förr eller senare.
Om du har lång sparhorisont är det ju iofs bra att det sjunker så mycket som möjligt, eftersom du kan köpa fler andelar för pengarna. Förstår dock att det är deprimerande att det sjunker.
Är nog skillnad om man har en räntefond permanent i portföljen som en del av den riskjusterade avkastningen. Att tajma till räntor/aktier är nog fel väg att gå i långa loppet
Fast ni får väl ändå hålla med om att ha pengarna i räntefonder 2022 som faktiskt går uppåt är bättre än att ha pengarna utanför? Speciellt i en tid med inflation och höjda räntor där faktiskt räntepapper gagnas? Nu kanske jag beskrev detta lite konstigt från början. Igentligen är det jag menar att ha pengarna i en räntefond som går upp 10% på 6 månader är bättre än att ha pengarna utanför helt? Definitivt bättre än att ha dom i ex spiltan som gått ned sjukt mycket i år? Kapitalmässigt kortsiktigt kan det omöjligt vara sämre? @HenkeK@asdf