Räntehöjning och räntefonder

Hej! Jag tycker att det börjar luta mot att den planerade höjningen utav styrräntan faktiskt kommer ske.

1. Jag har i nuläget ganska mycket räntefonder, såväl korta som längre. Är detta ett bra tillfälle att sälja av dessa för att sedan köpa nya nästa år? Tänker fram förallt på mina långa räntefonder och obligationsfonder.
Hur tänker ni?

Mvh Gustaf

Hej

Gick lite i samma bana och funderade, sen kom jag på att jag har ju räntefonderna av en anledning, för att sänka min risk och för att diversifiera.

Du vet aldrig vad som kommer hända med räntan och den kan lika gärna förbli, sen kan ju fonderna över tidsperioden ändå gå plus även om de backar lite för en liten räntehöjning. Vi snackar ju om höjning på max 0.25 %-enheter.

Tar du ut pengarna så har du med all garanti i hela värden köpt dig en minskning i form av inflation. Alltså garanterat 2%. Har du en bra räntefonder ska du nog slå det över 1-2 år ska du se.

Vet inte om man kan garantera att få avkastning över inflationen från räntefonder vid såhär låga räntor + vid sakta stigande räntor, du kan lika gärna gå minus på räntefonder framöver.
Skulle istället lagt pengarna på sparkonton med räntor som är garanterade!