Utan att ha gjort någon djupare analys så är jag ändå förvånad över att inte räntefonderna stigit mer på sistone? Var jag förstår stiger räntefonder av två anledningar
Efter en räntehöjning, då fonden sakta börjar rulla över till papper med högre ränta, vilket innebär de underliggande instrumenten avkastar mer
När marknaden börjar ana en räntesänkning
Både dessa borde ju ske just nu?
Förra året höjdes räntan och räntefonderna rasade, men den smällen är nu avklarad och räntegivande papper ger plötsligt riktigt bra avkastning (USA på hela 5%)
Förstår jag marknaden rätt så förväntas framförallt USA vara klara med räntehöjningar och man börjar ana räntesänkningar längre fram.
Trots detta så ligger de flesta räntefonder och skvalpar kring nollan. Vad är det jag missar?
Räntefonder styrs på kort sikt av förändringar i marknadsräntor, d.v.s hur marknaden justerar och prissätter räntor på flera års sikt. Det sker dagligen oavsett hur styrräntorna justeras eller ej.
Marknadsräntorna har gått upp lite det absolut senaste = Långa räntefonder ner allt annat lika. Men du har rätt i att:
Efter en räntehöjning, då fonden sakta börjar rulla över till papper med högre ränta, vilket innebär de underliggande instrumenten avkastar mer
… hjälper avkastningen . Men det tar en tid för fonderna att rotera alla papper och det förutsätter att marknadsräntorna inte stiger än mer under tiden. Som nu.
Absolut, det är jag med på, och marknadsräntorna styrs av förväntningar, som jag tycker ha gått från att man förväntar sig fortsatta räntehöjningar till att de flesta nu verkar ganska säkra på att FED är klara med räntehöjningar och nu börjar ana sänkningar framåt hösten.
Du kanske har rätt i att marknasräntorna har höjts, men ser inte riktigt det när jag kollar i graferna (ser ut som att 3 och 5 årsräntan ligger o pendlar king 4% sen årskiftet) och får inte ihop det med hur marknaden beskrivs.
Just när det kommer till räntefonder är det viktigt att särskilja dem åt då de kan bete sig på rätt olika sätt. I mitt fall tror jag att det är de långa räntefonderna som snurrar till det lite men jag ska ge mig på en förklaring.
Långa räntor brukar röra sig tvärtemot styrräntan. Så går räntan upp går fonden ner och tvärtom.
Du kan se det ungefär såhär lite förenklat. Du köper en ränta som har en löptid på säg tio år där du kommer få två procents avkastning per år.
Efter ett år går styrräntan upp med två procent. Det innebär att nya investerare hellre köper dessa med högre ränta istället för att köpa din. Då sjunker värdet på dina räntor även fast räntan gått upp. Som sagt, det blir bakvänt.
Säg att räntan istället hade gått ner till noll. Då hade värdet på din ränta istället ökat då det inte går att få en likande avkastning i det nya ränteklimatet.
För att illustrera effekten i praktiken kan vi kika på AMF Räntefond Lång
Här ser vi att fonden steg i värde efter finanskrisen då räntorna sänktes till noll och minus. Snabbspola till kriget så ser du att fonden då tappade i värde som en konsekvens av att styrräntan höjdes.
När det gäller räntor med kort löptid, som exempelvis ett sparkonto så ser vi en mer direkt korrelation där höjd styrränta innebär höjd sparränta.
Du säger inget som han inte redan vet och svarar inte på hans fråga (varför stiger inte räntefonderna nu när det börjar bli sannolikare att räntorna kommer sänkas?). Och som han nämnde så är det inte styrräntan i sig som påverkar räntefonderna utan marknadens tro på hur styrräntan kommer röra sig.
Värdet på räntefonden bestäms dagligen utifrån priset som fondens obligationer kan säljas för just den dagen, helt oberoende av teoretiska förväntningar.
Volatiliteten i räntefonder äter upp värde som inte kompenseras av räntornas utdelning.
Aktiefonder har oxå förluster p g a volatilitet, men de tar igen det med en långsiktigt högre avkastning.
En räntefond som sjunker 10% måste gå upp 11,1% i värde för att återhämta tappet. (1/0,9=1,111…)
Ger fondens obligationer högre ränta än obligationerna på räntemarknaden, då värderas fondens andelars värde upp.
Ger fondens obligationer lägre ränta än vad som går att köpa på räntemarknaden, då värderas fondens andelars värde ner.
Men om människor förväntar sig att räntorna ska sjunka eller stiga i framtiden, det tror jag inte spelar så stor roll.
Vissa tror räntorna sjunker om en månad, andra under de närmaste 12 åren (som på 80-talet).
Vilka teoretiska förväntningar folk har om räntesänkningar, det spelar nog inte så stor roll.
Det är nog fondens obligationsräntor i jämförelse med dagens marknadsräntor som avgör om fondandelarna värderas upp/ned varje dag.
Prissättningsmodellen för räntefonder påverkar (oftast) räntefondernas volatilitet och avkastning mer än vad räntorna bidrar med.
Volatiliteten pga prissättningsmodellen äter upp en hel del ränteutdeningar.
Du menar att man kan tjäna sig en rejäl hacka på att köpa en jättelång räntefond några dagar innan styrräntesänkningen alltså? Och motsatta, du bör sälja din räntefond dagen innan en höjning och sen köpa tillbaka den dagen efter?