När sänks räntan? Riksbanken förutspår

Riksbanken tror inte att en räntesänkning kommer före slutet av 2024…
detta gör mig tveksam att redan nu köpa räntefonder i hopp om att få bättre avkastning än sparkonto.

Vad tror ni om ränteläget?

1 gillning

Långa räntefonders avkastning är mer påverkad av förväntad framtida ränterörelser :slight_smile:

Kolla t.ex dessa räntefonder och avkastningen senaste månaden/månaderna efter att räntehöjningarna pausats och det börjats spekulera i sänkningar framöver.
Captor Iris
AMF Lång
AMF mix
Storebrand obligation
Jättelånga europeiska obligationer
Jättelånga amerikanska obligationer

Så spekulerar man i att räntan kommer sänkas, vilket marknaden redan tror, så är det nog dags att hoppa på tåget med långa räntefonder innan det är försent.

6 gillningar

Grymt!!! Tack

1 gillning

RB pratar i egen sak. De vill ha ner inflationen men vill undvika att höja räntan mer, så då hotar man med att räntan minsann kommer att ligga kvar på en högre nivå längre. Rätt likt de andra centralbanker gör.

Så man ska nog inte lägga för mycket vikt vid deras förutsägelser utan mer titta på vad de faktiskt gör.

Senaste månaderna har åtminstone mina räntefonder gått bra. Runt +4% medan tex LF Global är -4% ish. Såklart en väldigt kort period och med SEK stärkning inblandad också men nu tycker jag obligationer börjar agera som de gjorde förr, som en balans mot börsen.

Vi började köpa räntefonder varje månad för en 12-18 månader sedan. Samma sätt som när vi köper aktiefonder. Just keep buying. Månadssparande.

Vi får se vad som sker i framtiden :grinning:

4 gillningar

Villka räntefonder köper du?:thinking:

1 gillning

Kräker nästan på att repetera det en gång till för jag har nog skrivit det i hundra trådar :joy: men de jag håller mig till är

• AMF Lång
  • AMF Mix
  • Storebrand Obligation
  • en snutt Captor Iris i någon portfölj
4 gillningar