Långräntefonder - olika horisonter?

Anta att man vill placera kapital i en långräntefond genom en engångsinsättning som man sen inte ska röra på ett antal år. Är det då någon skillnad på hur man ska tänka för de olika fallen att pengarna inte ska plockas ut på 2,5,10 eller 20 år?

Och när vill man ha långa löptider på 20-30 år? Är det så enkelt att längre löptid innebär större risk och större möjlighet till högre avkastning?

Hej,

Jan har gjort ett avsnitt helt dedikerat till räntefonder, kolla in det och se om du får svar på dina frågor där! :slight_smile:

1 gillning

Tack för tipset :slight_smile:

1 gillning

Jag skulle dock vara försiktigt med långräntefonder nu. Tänk på att förhållandet är omvänt. När räntan går upp går värdet på en fond ner. Hävstången är ungefär durationen.

Så en procent uppgång i räntan på 30 år långräntefond kommer sänka värdet på den med ca 30 %. Det tänker inte många på.

1 gillning

Ja sant. Hur kan man se vad AMF långräntefond osv. delar upp sina investeringar på för tidshorisonter?
Om man ska vara försiktig med långräntefonder och aktier så återstår ju bara bankkonto och korträntefonder, och det är ju inte så kul…

Ja, det är ju därför det kallas för TINA - “There Is No Alternative”… :thinking:

Det står i deras kvartalsrapporter, kolla efter “duration” som anger hur “lång” räntefonden är. AMF Räntefond Lång brukar ligga runt 7 år historiskt om jag inte missminner mig.

Aha tack!
Men tänkte på en sak… Du skrev att en procent uppgång av räntan på 30 år långräntefond kommer sänka värdet på den med ca 30 %. Men nuvärdet av de räntebetalningar som sker om 30 år borde väl vara ganska låga, så att värdet inte borde påverkas så mycket ändå av det? Och att dessutom så behöver väl inte den 1%-ändringen slå igenom så hårt, i och med att det är ju inte säkert att den är cementerad för kommande 30 år?
O sen består väl värdet både av nuvärdet av det utlånade kapital som man får tillbaka om 30 år OCH nuvärdet av alla räntebetalningar. Och det är väl bara nuvärdet av räntedelen som påverkas av ränteändringarna, och i så fall borde ränteändringen inte slå igenom helt på värdet? Eller förresten… Om räntan går upp så blir väl också nuvärdet av kapitalåterbetlaningen om 30 år också mindre…
Mkt spekulationer nu!