Spekulation i investeringar pga ränteläget

Pengar jag ska använda på kort sikt och buffert har jag på bankkonto.

Räntefonder har jag i kombination med bland annat aktier. I min huvudportfölj har jag flera olika räntefonder men den portföljen är en allvädersportfölj så den tycker jag inte är ett bra exempel att använda i jämförelse med dina investeringar.

Det är lämpligare att utgå från din portfölj. Som skrivits tidigare, oavsett vilken räntefond du väljer av dem som nämnts så kommer du att få ett visst “skydd”.

Det är också nu man lätt hamnar i “det-beror-på-situationen”. Antingen får man välja någon eller några räntefonder som fungerar som en helhetslösning där man kan förvänta sig en kombination av avkastning och skydd, eller får man fundera över om något av det är viktigare än det andra. I @Zino:s tråd om räntefonder finns flera olika exempel på räntefonder med olika egenskaper. Där finns bland andra AMF Lång, AMF Mix och Storebrand Obligation A som exempel på helhetslösningar. En av dessa, eller en kombination av dessa, blir enligt mig en tillräckligt bra helhetslösning om man inte vill börja försöka optimera än mer utifrån olika räntefonders egenskaper. Ju mer vi strävar efter att optimera, desto mer “det-beror-på” behöver vi ta hänsyn till. Det kan vara givande att grotta ner sig ordentligt men frågan är om det är det du är ute efter. Så som du har beskrivit det tidigare, tolkar jag det som att du vill förenkla dina investeringar och därmed värdesätter enkelhet.

Skulle du kombinera AMF Lång och Storebrand Obligation A får du en räntedel som blir en “allroundlösning” som påminner mycket om Lysas räntors funktion - du har ju dessutom redan en del investerat i deras räntor. Jag hade hellre valt Storebrand Obligation A framför AMF Mix av tidigare nämnd anledning. Det blir en kombination av visst förväntat skydd och förväntad avkastning. Dock ska man ju alltid vara medveten om att räntefonder inte är immuna mot nedgångar.

Det är i slutändan ditt val och det är så klart viktigt att valet känns rätt för dig också.

Eftersom räntefonderna ska vara en del av din i övrigt redan investerade portfölj, hade jag lagt in allt på en gång.

3 gillningar