Swedbank Robur Globalfond A eller I

Hej!!
I min tjänstepension kan jag välja Swedbank Globalfond I med en avgift på 0,53% vilket ju ändå är helt ok!
Men de tar ut 2% i köpavgift!!
Låter ju mycket underligt att de kan/får göra det med tanke på att SAF-LO borde ha förhandlat fram det hela bättre?
Den vanliga Swedbank Globalfond A har en avgift på 1,25%
Faller denna fond totalt bort trots kanonavkastning historiskt?

Historisk avkastning saknar koppling till framtida avkastning för enskilda aktiva fonder.

Köp en billig global indexfond.

Att en fond enligt dokumenten har 2 procent köpavgift, betyder inte att du alltid får betala det. Inte ens den dokumenterade förvaltningsavgiften är det säkert att du får betala hela. Allt beror på avtalet som du säger.

Nya fondförvaltare i dessa fonder.

Fondandelsklassen A är för privatpersoner och I är för instutitioner. Så har du en kollektivavtalad tjänstepension kan du sannolikt välja I, är du en vanlig småsparare är det A som gäller. Köpavgifterna är i regel bortförhandlade för de flesta fonderna, men det står i avtalet att de har rätt att ta ut det. Mitt tips är att du kollar med din bank/plattform om den tas ut just hos dem.
Värt att notera är att förvaltaren Kristofer Barrett slutar.

Jag har Globalfond I i min tjänstepension på Swedbank. Både ITP1 och SAF-Lo. Då kostar den 0,16% i avgift inom ITP1 och 0,30% i avgift inom SAF-Lo.

Jag tror man kan ha Robur globalfond I även på vanligt isk. Men det går inte upprätta automatiskt månadssparande. Minsta köpebelopp är 100kr.

Jag har Globalfond I som har avgift 0,53%på min tjänstepension , kan inte se köpavgift 2% ?

Kolla i fondfaktabladet.

Om du ska välja någon av Swedbanks egna fonder leta då i så fall efter Swedbank Robur Access Global A. En mycket bra Global Indexfond som följer indexet MSCI World Index . Varför blanda in aktiv förvaltning?

1 gillning