Jag behöver hjälp att motivera mig att göra ett fondval i min tjänstepension. Jag har avtal BTP1 på Swedbank där jag har följande:
Trygg del (icke valbar), fond Swedbank Generation Trygg som är en blandfond där allokering mellan aktier och obligationer beror på ålder. Fonden innehåller 80% aktier
fram till 56 års ålder, varav 60% ligger i Swedbank Robur Globalfond A, 30% i Swedbank Robur Sverigefond MEGA, och 10% i Swedbank Robur Global Emerging Markets.
Valbar del. I denna har jag själv valt 75% Swedbank Robur Globalfond A, 15% Swedbank Robur Småbolag Sverige, 10% Swedbank Robur Technology.
Jag har valt denna globalfond för den fanns i min “Trygga del” och att jag antog att den följer ett globalt index samt har låg avgift. När jag tittar närmare inser jag att den har en förvaltningsavgift på 0.52% samt hela 2% köpavgift! Detta är när jag kollat på swedbanks sida för fondval, på avanza står det istället "total avgift 1,51%. Vad beror denna skillnad på?
När jag sedan letat på Swedbank Roburs faktiska globala indexfond, Swedbank Robur Access Global A, ser den inte alls ut att prestera lika bra som Globalfond A (jäkla irriterande att namnen är så lika). Logiskt vet jag att man inte kan kolla på historisk avkastning, men det är ju markant skillnad mellan de två fonderna och då har Globalfond A (som ej följer index) funnits sen tidigt 1990 tal om jag förstår det rätt. De senaste 5 åren har fonderna presterat:
Swedbank Robur Access Global A: ~97%
Swedbank Robur Globalfond A: ~187%
Visst skall jag trots detta byta till Access Global A som är en indexfond med låg avgift? Hur ska jag tänka för att motivera detta?
Robur globalfond A är väldigt tekniktung vilket jag tror bidragit till den höga avkastningen det senaste. Frågan är bara om det kommer fortsätta så framöver.
Jag har ITP1 samt SAF-LO valbara delen i fonder på Swedbank och har då valt följande fonder och fördelning:
80% Swedbank robur access global
10% Swedbank rodur access Sverige
10% Swedbank robur access Asien
När du skriver 2 % köpavgift så låter det som att du kollar på Globalfond I, den har en lägre förvaltningavgift än Globalfond A men har däremot insättningavgiften. I kollektivavtalad tjänstepension brukar du ha rabatt på avgifterna så det kan vara helt andra avgifter än det som står i faktabladet.
Avanza visar förvaltningsavgiften samt en uppskattning av transaktionsavgifter.
Tillägg: Jag letade upp Swedbanks fondlista och lade in BTP1 i filtret under pension. Då visar den Globalfond I utan köpavgift så om du har den fonden så ser det ut som att du har rabatt på hela den avgiften samt viss rabatt på förvaltningsavgiften.
Vad är anlädningen att du inte vill flytta Saf-Lo till Amf då det blir billigare totalt i avg om man går in på konsumenternas.se eller småspararguiden.se? . Själv flyttade jag från LF till Amf. Det var allt klart på max 2 mån . Amf tar bara ett årsavg även om du har flera försäkringar med samma kollektivavtal.