Har ett gammalt pensionsparkonto, där inga insättningar gjorts sedan 2020 (eller är iallafall den enda insättningen jag hittar hos banken.
Jag har följande fakta:
IPS-konto
Swedbank Robur Globalfond A. Avgift 1,41%
Insatt kapital 48500kr (2020-01-01 står det men det kan vara tidigare)
Aktuellt värde 312000kr
Alltså rätt bra värdeökning?
Min fundering är ju nu, ska jag byta till Swedbank Robur Access Global A, med 0,21% i avgift?
Eller är den tillräckligt bra aktivt förvaltad, för att avgiften är motiverad?
Går in pension om 16-20år, så har lång horisont på den.
De ser ut att ha liknande innehav, bara att 1.41% avgiften gör banken rik och 0.21% ger dig bättre avkastning.
Jag har själv Swedbank robur access global både i tjänstepensionen och delvis i mitt privata pensionssparande. Det är en av fonderna på RTs bra-lista med.
Ja, jag har kollat på den och absolut att det gör en hel del på avgiften. Det jag funderar mest över är ju om Global presterar mycket bättre då den är aktivt förvaltad, jämfört med Access Global, över tid, då den inte följer index på samma sätt.
Rent statistiskt så brukar aktivt förvaltade fonder sällan slå sitt index, sen med den dyrare avgiften så blir oddsen ännu sämre.
Det är därför passivt förvaltade indexfonder rekommenderas över aktivt förvaltade indexfonder. Sen har banker ofta säljare, som hävdar motsatsen. Men bankernas rådgivare är säljare, inget annat.
Edit
Pillar in FIs syn på saken, om man inte litar på RTs ståndpunkt.