Byta innehav i mitt IPS pensionssparande från Swedbank robur globalfond A till indexfond?

Är i färd med att städa i mitt sparande och funderar på att byta innehavet i mitt IPS pensionssparande till indexfonder enligt linjen på denna blogg. Men när jag går in och jämför utvecklingen på den fond jag för närvarande har, Swedbank Robur Globalfond A, en aktivt förvaltad fond med 1, 26% avgift med Robur access global (indexfond) och SPP Global (indexfond) så får jag lite kortslutning i hjärnan och tycker att det väl vore bättre att behålla det som jag har det när nu denna fond gått så mycket bättre än indexfonderna jag jämför med.(se skärmdump) Eller?

det finns inget som säkerställer att denna goda utveckling fortsätter. Teknikfonderna som gick lite sämre än Kina 2021 är bra exempel.

statistiskt är en billig och passiv globalfond det bästa valet för bäst riskjusterad avkastning. LF global indexnära eller SPP global är goda val

1 gillning

Tyvärr så säger ju historisk avkastning ingenting om framtida avkastning. Fonden är aktivt förvaltad med hög avgift och kan både överprestera och underprestera.

Den fonden du har är och har varit väldigt tekniktung och det har ju gått väldigt bra för teknik på sistone. Kommer det att göra det i fortsättningen?

Med en indexfond är man åtminstone garanterad samma avkastning mer eller mi dre som indexet går.

Med en aktiv fond så är det ren chansning.

3 gillningar

ja just…ingen garanti att det fortsätter så här framåt…
Kanske skulle en mellanväg vara att sälja hälften(nu när det är på mycket plus) och för de pengarna köpa en indexfond, dvs ha två fonder i IPS sparandet? (en index och en aktivt förvaltad)

och till saken hör att jag endast i IPS:en får lov att byta till swedbanks robur fonder, då återstår ju bra robur access global vad jag förstår

Jag håller med ovanstående om att tidigare utfall inte garanterar fortsatt succé. Men om du i alla fall vill jämföra utfallet för olika fonder bör du jämföra perioder då båda fonderna existerade. I den bild du visade ser ökningen för indexfonderna orättvist små ut eftersom de börjar när Roburfonden redan ökat rejält.

2 gillningar

ja, bra synpunkt, jag drog ut tidslinjen så mycket för det är ju det jag lärt mig här-att titta på utvecklingen under en lång tidsperiod, att det är det som räknas.
här är skärmdump som jämför de tre fonderna sedan 2015 okt (när robus access startade) Ser ändå ganska mycket ut till Robur globalfonds fördel (historiskt sett alltså)

1 gillning

Om du bra tittar fram till Corona kraschen så der du väldigt jämt ut enligt mig.

Vi har det senaste haft (sen Corona) en väldigt uppåtgående marknad. Mer volatila och sidledes marknadsklimat eller sakta sjunkande kan ge helt annat utfall.

Det finns gott om statistik som visar att aktiva fonder efter avgift underpresterar index.

Då får du behålla aktiva fonden om du är så nöjd med det. :+1:. Swedbank blir bara glad för det :grin::+1:. Hoppas att historiken fortsätter.

1 gillning

Ja, Swedbank kan behöver lite positiv energi just nu… :laughing:

1 gillning