Hej
Behöver lite råd kring min första tjänstepension. Jag är 22 år och har precis fått ett jobb som erbjuder tjänstepension till mig. Jag undrar lite hur dessa ska placeras. Tanken först var att flytta allt till Nordnet (som jag har gjort) och investera i indexfonder för att minimera avgifter.
Jag hade även ett möte med söderberg & partner där jag började få andra perspektiv och de rekommenderade att köra lite mer aggressivt i ex teknikfonder med lite högre avgifter. Jag har för tillfället inget boende och funderar på att flytta strax och så påpekade hon att man kan placera i skandia då man får typ 1% ränterabatt. Tidigare har jag läst att de har extremt höga avgifter så min fråga är vad är era perspektiv? ( är ung och anser att jag kan ta höga risker)
Jag skulle rekommendera passiva indexfonder med lägre avgift. Aktiva fonder med höga avgifter äter upp avkastningen på sikt och tenderar att underprestera index. Man kan däremot finlira lite med någon man har extra tycke för. Jag kör t.ex med AMF småbolag. Men det enklaste och billigaste är index
Du är ung och har jättemånga år av sparande framför dig. Ränterabatter kommer och går hos bankerna, det är något du kan utnyttja när du känner för det. Alternativet är att låna hos SBAB och då får du alltid en bra ränta utan att behöva förhandla eller diskutera med någon.
Ditt sparande är till tjänstepension. Det är något som skall ligga orört i minst 30+ år från dagens datum. Låt det arbeta i breda och billiga indexfonder, där sparandet i sig inte har en skalavgift eller premieavgift. Du skall bara betala fondernas fondavgifter och ingenting annat. Kan du välja Nordnet eller Avanza erbjuder de just ett sådant sparande. Samma med SPP om du kontaktar dem och säger du vill välja bort rådgivning och uppföljning. Allting som kostar mer än 0 kronor eller 0% på ditt sparande är för dyrt.
Gjort är gjort, nu blickar vi framåt
Försök undvik rådgivare (=säljare) och fokusera på att få in kapitalet i bra skal på t ex Nordnet/Avanza om så är möjligt.
Globala indexfonder är väl en bra start.
Söderberg och partners uppfattar jag som ett lätt suspekt företag. Många som har tjänstepension utan kollektivavtal får den via olika lösningar som de har.
De lösningar som arbetsmarknadens parter har tagit fram är ur löntagarperspektiv fantastiska. De alternativ som företag utan kollektivavtal erbjuder brukar kallas för ”likvärdiga” men är i själva verket halvusla. Detta beror på olika typer av avgifter som äter upp kapitalet.
Att vissa personer som har särskilt priviligierade roller och hög lön kan förhandla sig till olika fördelaktiga specialvillkor är sant. För alla andra är kollektivavtalens lösningar långt bättre än alternativen.
Det var ett gratis uppstartmöte som företaget hade anordnat. Var lite skeptisk till det eftersom jag vet att alla är partiska men jag gick på mötet eftersom jag ville höra vad de skulle säga
Jag har också S&P via jobbet och vill säga att jag har fått ett ganska dåligt intryck av dem. De får kickback av vad du väljer. De tar ut en avgift per möte. De tar ut en årlig avgift på insättningar och en extra avgift för löneväxling.
Skicka allt till Nordnet och passiva indexfonder. Sen loggar du ut och pratar inte med S&P igen om du inte absolut måste.
Alla säger alltid passiva indexfonder, billig avgift osv. Enligt mig finns det massvis med aktivt förvaltade fonder med lite högre avgifter som presterar väldigt mycket bättre. Kolla t ex Swedbank robur globalfond A (139% på 5 år vs 79% för LF Global index) eller Cliens Småbolag A (107% på 5 år). Vi kan också kolla SEB Sverigefond småbolag C/R med 88% på 5 år, som har snittat över 15% årlig avkastning i nästan 30 år. För alla dessa avkastningar jag skriver är dessutom avgiften inräknad. En passivt förvaltad fond jag skulle rekommendera är dock Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Men man skulle också lika gärna kunna välja ut några favoriter bland investmentbolagen efter lite analys (bara välja investor funkar också) och sedan slå till.
Om någon vill berätta varför man bara ska ha billiga indexfonder när det finns fonder med lite högre avgifter som haft grym avkastning över väldigt lång tid, så vill jag gärna veta.
Om man tror sig veta eller förstå något om framtiden som ingen eller få andra gör så kan man satsa på specifika fonder. Vi andra gör bäst i att satsa på breda, billiga, globala indexfonder.
Självklart finns det “aktiva” fonder som presterar bra. Ingen har sagt något annat. Problemet är att det i princip aldrig är samma fonder som är bra år efter år. Det är helt enkelt för svårt att veta idag vilken aktiv fond som kommer att överprestera index 10 år framöver. Men den som vill chansa och betala högre avgifter för det kan ju försöka gissa vilken fond som är rätt.
Forskning&Utvecklings-tunga aktier tenderar att gå bättre när räntan är låg och sämre när räntan är hög. De långa ledtiderna som kommer från FoU gör att det krävs en hel del kapital för att finansiera arbete från idé fram till försäljning. Räntan är (alternativ)kostnaden för pengar och påverkar direkt högteknologiska bolags löpande verksamhet.
Inget fel på att satsa på “teknik”, men jag gissar att det inte bara är kullager och hjullastare vi pratar om.
En strategi som går bra i en del av konjunkturcykeln kan vara generellt dålig i en annan del av konjunkturcykeln.
Hur som helst så har denna fond ökat med ca 10000% sedan starten september 1983!
det säger väl något. Jag tror på den.
Du kan själv räkna snittet/ år
MVH: Kai
Jag har också tittat lite på Robur Globalfond A i jämförelse med LF Global. Sedan 1 juni 2013 när LF-fonden startade följdes de åt relativt nära, men med LF-fonden alltid lite bättre, tills Covid-kraschen. Sedan 1 janari 2020 har LF-fonden ökat 54% och Robur-fonden 108%. Har herr Barret på Robur som förvaltar fonden fått en geniknäpp under våren 2020 eller ligger det något annat bakom? Ändrade placeringsregler eller nått annat?
Swedbanks fond är aktivt förvaltad medan Länsförsäkringars är passivt förvaltad och följer sitt index i ur och skur. Där är förklaringen. Ibland kan en förvaltare lyckas bättre än index, men på lång sikt talar allt för att den långsamme haren (indexfonden) vinner racet.