Ta ut pensionsförsäkring vid 55

Hej,

Tack för jättebra information kring sparande. Jag undrar om du skulle vilja skriva om hur man bör göra om man har en privat pensionsförsäkring och är 55 år och därmed kan ta ut den?

Jag har en privat pensionsförsäkring på Avanza på 120 000 kr. Jag är 55 år och kan ta ut den och placera pengarna i fonder själv. Jag jobbar heltid och har en lön på 46 000 kr. Min plan är att jobba till ca 69-70-års ålder.

Det är något med skatt på uttag av den som gör att det möjligen inte är så fördelaktigt att ta ut den. Är det bra att ta ut den på 5 år (som man minst måste om man ska ta ut den) och investera i fonder eller bättre att låta den finnas kvar som pensionsförsäkring tills jag går i pension om 15 år?

/Nina

Hej Nina!

Är inte helt säker men detta är hur jag tror det ligger till.
Eftersom du fortfarande jobbar och tänker ta ut pension så kommer pensionen räknas som lön och beskattas som lön, detta hamnar då på toppen av din nuvarande lön och skulle detta innebära att du hamnar över någon brytgräns för högre skatt så får du den högre skatten på det kapitalet som hamnar över.
I ditt fall så ser det ut som att du kommer hamna över en brytgräns med kapitalet och blir då högre beskattad, tror inte det är värt att du ut pensionen och bli så högt beskattad för att sedan placera den själv.