Bra fråga. Vet att det i podden pratades om att ha typ styrelsemöte fast om sin privatekonomi med andra bekanta. Hade varit bra tror jag, hjälpas åt att fundera över ekonomin, strategi i livet osv…
Kan nog finnas en poäng att det inte är en nära vän dock… Vänskap handlar sällan om pengar och det kan stöka till det tror jag.
Det beror på vad ditt syfte är att berätta det. Om din vän inte frågar explicit behöver du inte berätta. Om du ändå berättar fast hen inte frågar kan det uppfattas som skryt. Om hen frågar explicit ”hur mycket pengar har du” kan du absolut berätta om du känner dig trygg med din vän.
Troligtvis vet din vän redan om att du har det bra ekonomiskt och oftast räcker det. Man behöver inte prata om allt uttryckligen för att man ska kunna ha en bra relation.
För att ta ett annat exempel: om jag skulle vara överviktig kan man se det på mig utan att jag berättar för folk att jag väger 10 kg mer än jag borde göra. Det är en ömsesidig förståelse som man inte behöver sätta ord på.
Aldrig ta upp de själv är bara onödig info…
Om någon vän frågar så behövs inte säga hela beloppet… Nära vänner vet å har inte behovet att veta exakt belopp… Så är det med vänner i min närget iaf…
Är du stolt över dig själv tycker iaf jag att du har rätt att berätta om det. Men sen har svensken en konstig syn på stolthet som att det är något dåligt.
Mindre relevant om din vänner gillar det eller inte enligt mig. Jag skulle mer funderat på nya vänner om dom ogillar din framgång.
Oj. Vad är det för människor ni känner och umgås med? Varför skulle du inte kunna berätta att du har det bra ställt och inte behöver tänka på ekonomin? De jag känner som är medvetna om min och vårt hushålls ekonomi säger grattis från hjärtat.
Jag tror att du är lyckligt lottad med genuina vänner. Själv kan jag känna en viss avundsjuka från folk i min närhet utan att jag ens sagt att jag har det bättre ekonomiskt ställt än dem. Oftast genom pikar som ”du har ju råd” och ”du som har det så bra”.
Tycker det skulle vara konstigt att fråga vad nån har för förmögenhet eller berätta själv. Känns för privat på något sätt och egentligen ingen intressant information heller, pengarna kan ju komma från en massa olika saker (arv, arbete, mm).
Däremot tycker jag man kan berätta och fråga vad någon tjänar/hur många procent aktierna har gått upp och vad man fick för fastigheten man sålde
Att man har det bra och kan göra som man vill är en sak men att tala om exakta summor är svårt för det där är en rörlig massa. I alla fall för min del. Ingen som jag känner är intresserad av exakta summor heller för den delen.
Jag tycker att man kan diskutera sin lön med sina vänner (om den inte är helt galet knashög) men storlek på förmögenhet ser jag ingen anledning att nämna till en vän. Kan inte riktigt se i vilket sammanhang det skulle bidra till diskussionen och samhörigheten? Möjligen om man är i en process att spara till FIRE, då sparar man ju till något och riskerar inte bara att framstå som nån sorts krösus sork.
Utöver det skulle jag inte prata summor. Men du känner bäst själv din vän och kan bedöma vad er vänskap mår bra av. Var bara medveten om att pengar kan splittra, om inte nu så i framtiden.
Lite svårt att dölja att man inte jobbar och kör runt i en fin bil. Dessutom har alla mina vänner sett mig från skolan tills nu så de har till stor del varit en del av kampen.