Ord för att prata om pengar

De flesta är nog överens om att man bör hålla låg profil och helst inte prata om sina pengar. Men om man nu ibland måste nämna detta, vilket ord är då bäst att använda?

Jag försöker undvika allt som har med ”förmögenhet” att göra. Även kapital, investeringar och placeringar kan klinga fel.

Istället försöker jag avdramatisera och använda ord som sparkonto eller pensionssparande. Eller finns det något bättre ord?

pecunia non olet

Jag gör mitt bästa för att verka överlägsen jämfört med den andra personen gällande min ekonomi och förmögenhet.

Nä skämtosido, om någon i min närhet är intresserad, så försöker jag vara så transparant och pedagogisk som möjligt utan att nämna min egen situation. Använder dock orden som du vill undvika.

Jag upplever att orden som du nämner fångar människors intresse.

“Jag har så jag klarar mig”. Ingvar Kamprad.

5 gillningar

Några spontana ord/glosor/fraser

• Ekonomisk grund
  • Ekonomisk trygghet
  • Lyckligt lottad finansiell situation

Men jag grimaserar inombords när jag skriver det :sweat_smile: Skulle hellre använda raka ord.

1 gillning

Fonder brukar faktiskt i min uppfattning vara ett ganska riskfritt ord.
“Jag fondsparar” låter mycket mindre ‘rikeman’ än “jag investerar i aktier”
Månadssparande brukar också klinga bra utan att låta pretentiöst.

4 gillningar

Jag har en bankbok på Sparbanken, Allemansfonder och bosparande i HSB brukar jag säga. Då får jag tummen upp från alla sossar.

5 gillningar

Använder väl mest ”mitt sparande”, de jag känner vet om att jag har låg inkomst och de närmsta vet om att jag månadssparar till pension i ett ISK.

Sen nämner jag sällan summor, då det spelar mindre roll. Men brukar säga att det är skönt att ha bra ekonomisk koll.

Mina ”rika” vänner pratar i princip aldrig om sin ekonomi, gissar att de har koll, men det är inte därför de är mina vänner.

Det är verkligen inte många som pratar om sin privatekonomi, mer än gnäller över när x blir dyrt. Lite synd.

Jag brukar säga "Oss vänner emellan så pratar vi inte pengar.

Kan du ge exempel på sammanhang där du absolut måste prata pengar med utomstående där du inte är bekväm med att helt enkelt använda halt vanliga ord som ”sparande”…?

Förstår inte riktigt problemet. Antingen är man nära nog att snacka om sånt eller så låter man bli.

Kottar under granen/nest egg/framtidspengar är några som jag gillar. :joy:

1 gillning

Jag håller med. Fonder är ett lätt ämne att prata om när man diskuterar ekonomi. Om man nämner aktier så kollar folk lite snett med en blick som säger: “aha, du är en sån där person.”

Generellt så försöker jag att tipsa folk om saker, men nämner inget om min egen ekonomi. Jag kan tala om min procentuella fördelning men inte antal pengar som jag sitter på.

Det är inga problem att säga något som att “jag har 80% i en globalfond” jämfört med “Jag har x miljoner på kontot”.

Vi har en person på jobbet som har köpt in sig på Evolution-aktier vid uppstarten och tjänat 1-2 miljoner på detta. Han är väldigt öppen med detta och säger det till nästan alla. Jag tycker att sånt är en stor varning på att 1. han kommer bli utnyttjad 2. han behöver arbeta på sin självbekräftelse 3. folk kommer se honom på ett annat sätt.

1. han kommer investera det i “nästa Evolution-aktie” och förlora 75%
3 gillningar

Jag gillar att ha ordning i min ekonomi :smiling_face:

1 gillning

Åh, vänta tills du berättar att du sparar flitigt i bitcoin ;).

Amen såhär gör jag med, på sin höjd nämna “amen det är väl några hundra tusen” om de frågar närmre - även om det är miljonen liksom. Mitt investerande är egentligen privat.

Deg, cash, para, stålars, slantar, kosing, laxar, flis.

Flis är nog en av mina personliga favoriter.

Sen pratar jag inte pengar med kreti och pleti.

Jag säger nog bara sparande även om det inte stämmer helt (det inkluderar ju tex inte pengar man har i sin bostad).

Jag tror man mår bäst av att äga sin situation och inte leva sitt liv i hemlighet. Så om någon frågar vad något kostar svarar jag antingen vad jag gett för den eller: Inget, det var bara avkastning från pengamaskinen. Beroende vem det är som frågar

Det händer att någon nybekant frågar om jag är rik. Då svarar jag antingen: I’m doin ok. Eller: Jaha, rik som ett troll, hela källarn full av guldmynt.

Inte för att jag räknar mig som rik, med ett net worth på minus och ett investerande långt från någon Fi. Utan för att jag vet att alla som ställer den frågan har en inställning som får dem att tycka att min lön och investering gör mig svinrik.

Kommer det på tal med någon närmare så kan jag svara att jag väl har lite investeringar, eller: den lilla pengamaskinen tuffar på.

Summor pratar jag bara med de närmaste som redan vet.

Sparande är det mest oinspirerande som finns.
Jag har inget och pratar aldrig om något sparande. Jag har ett investerande.

Ibland visar det sig att de man minst anar delar samma intresse för investeringar och det slutar med att man bondar extra bra bara för att man vågade va ärlig med var pengarna kom ifrån. Och det är ju såna kompisar jag vill ha. Så varför missa dem för att inte reta dedär som skulle störa sig på hur jag har det.

1 gillning

Ey, @Scifi hur många kaniner siktar du på med din para? :nerd_face:

1 gillning

Utan att gå in på specifika ord så gör jag såhär:

Jag pratar med mina närmsta väldigt tydligt om vad jag tjänar, vad jag har för investeringsstrategi och hur jag fördelar mina pengar, väljer specifika kreditkort med bonusar osv.

När det kommer till de jag umgås och känner som inte är lika nära mig men ändå intresserade av investeringar pratar vi om strategier, allokering, men viktigast av allt procent istället för exakta summor. Då kan vi fortfarande prata om strategier, allokering och hur något gått upp eller ner procentuellt utan att nämna exakta summor och ändå säga att vi nått vissa sparmål osv!

De jag inte känner speciellt bra eller som jag nyss träffat brukar jag säga att jag lägger pengar på det som ger mig ett rikare liv! Alltså att jag prioriterar vad jag spenderar/investerar, vilket är unikt för alla! :slight_smile:

2 gillningar