Tillgångsfördelning och tidsperspektiv

Hej!Jag har en frågeställning kring två råd som man hör ganska ofta och som enligt mig blir motsägelsefulla.

1. Aktier passar bäst om man har en lång tidshorisont, minst 5 år är ett vanligt råd.
  2. Desto kortade tid det är kvar tills att man behöver pengarna, desto mindre andel aktier bör man ha i portföljen. Är horisonten 1 år är det räntefonder eller madrassen som gäller.
Exempel:Låt säga att jag får 10 000 kr som skall användas om 5 år. Då vi i det här fallet har bestämt att 5 år är lägsta gränsen för långsiktighet så investerar vi dessa i aktier.Och så till frågan, hur skall jag tänka efter 3 år?Om vi skall titta på råd nummer 2 så inser vi att det är klokt att kanske balansera om portföljen lite eller kanske byta tillgångsslag helt och hållet. Vi bestämmer då att sälja alla aktier och istället investera dem i en räntefond istället.Problemet är att om vi följer råd nummer två så säger vi ju samtidigt att 3 år är en tillräckligt lång horisont eftersom att det är då vi säljer. Hur skall man tänka?