En enkel regel att luta sig mot är 10% aktier för varje år i sparande, dvs 100% aktier om kapitalet ska investeras i 10 år.
Säg att uttag av kapital ska utföras om 10 år så bör ju kapitalet flyttas över till sparkonto när 3 år återstår. Är sparhorisonten då 7 eller 10 år? Tänker ni att sparhorisonten enbart är när pengarna är investerade på aktiemarknaden?
Det kan också vara mer än tidsaspekten att väga in. @Alec hsr postat dessa tabellerna vid några tillfällen och de tycker jag kan vara bra att luta sig mot för att landa rätt i risk
Jag kommer räkna ut hur mycket jag behöver per år när det är 10 år kvar. År etts summa flyttas över till sparkonto först, nästa år flyttas år två års summa över och så vidare. Jag sparar till pension.
Men om hela summan behövs år 10, så får kan avgöra om man är ok med risken att ha hela summan kvar på börsen, eller trappa ner risken årligen.
Risknivån och glide path är ju individuellt hur man vill sänka risknivån i sitt sparande. Min fundering handlar om man kan tänka gällande tidsaspekten när det är 10 år kvar tills pengarna ska användas. Jag tänker att jag vill sätta över pengarna till ett sparkonto 3 år innan de ska användas. Räknas tidsperioden som 7 eller 10 år from dagens datum? Skillnaden blir ganska stor om man tänker 100/0 eller 70/30 i aktie- och räntefördelning!
Behöver det inte bli. Nästa 10 år skulle 70/30 kunna gå bättre än 100/0. Det är en tumregel. Ingen exakt vetenskap
Just eftersom du rör dig i det där svåra området 5-10 år (förvisso i den övre delen) så tycker jag du ska titta på 3 parametrar enligt bilderna
Tidshorisont
Risk vilja, vilken nedgång klarar du mentalt
Risk behov, hur mycket risk behöver du ta för att nå ditt mål
Om du envisas med att bara titta på tidshorisont med 10% tumregeln så tolkar jag den som 100% aktier nu, minska med 10% per år och helt till sparkonto inför 3 år kvar.
Om du orkar ändra på det varje år. Ett annat alternativ är att du ser det som en enda period från 100% till 0% dvs i snitt 50/50 portfölj. Så slipper du omfördela årligen.
Det är 2 grova tumregler du tänker på som ger lite olika svar de tre sista åren. Grunden för båda är antalet år tills pengarna ska användas, vilket i ditt exempel är 10 år.
Hade du bara använt den första tumregeln hade din aktieandel i % i början av de 10 åren föreskrivets som 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10. Om du dessutom även använder den andra tumregeln föreskrivs istället 100 90 80 70 60 50 40 0 0 0.
Edit: Således brukar man inte räkna omplacering av pengarna - vare sig det är ett fondbyte, aktietransaktion eller sparkontoflytt - som “användning”.