Vad innebär sparhorisont?

Den här frågan har kanske varit uppe men jag hittar inte någon tråd om detta. Det pratas ju hela tiden om sparhorisont och att man ska göra si eller så baserat på vilken sparhorisont, men vad innebär det egentligen?

Det borde innebära perioden från nu tills dess jag tänkt sätta sprätt på alla pengarna jag har sparade. Men det är nog inte helt ovanligt att man snarare tänker sig att börja nalta av en del av pengarna. Vad blir då sparhorisonten?

Om jag tänkt gå fire om 10 år är väl inte min sparhorisont 10 år får jag kommer inte bränna upp alla pengar utan snarare leva på dem i 30-50 år eller så. Vad blir då min sparhorisont? Är det då jag tänker att pengarna ska ta slut dvs dödsdagen om 40-60 år i det här exemplet?

7 gillningar

Vad ser du vid horisonten - dvs vid slutet av ditt sparande (när du ska börja ta ut mer än du sätter in)?

Hur ser livet ut där?
Vad använder du pengar till?
Hur mkt behöver du då?
När vill du uppnå detta?
Etc

Bra fråga.

Tänker att det kan funka med nåt typ av “hinktänk” med olika sparhorisonter. Största delen av kapitalet har över 10 års sparhorisont. En mindre del har kortare sparhprisont. Det kan öppna för högre aktieexponering.

Jag funderar på att ha typ 5 årsutgifter på bankkonto. Detta belopp varierar över tid beroende på pensionutbetalning. Beloppet blir som störst innan pensionen börjar komma in.

4 gillningar

Jag tänker att du mentalt kan bokföra det i t ex tiondelar (vilket ju är ganska vanligt). I ditt exempel är tio år din kortaste sparhorisont och den längsta t ex 40 år. Samtidigt är tio år en så lång tid att jag inte skulle vilja avdela något säkert att användas om 50 år då mycket kan hända.

Poängen är väl snarare att man ska fatta själv att man inte kan räkna med att plocka ut om tre år när man får ett infall att skaffa nå’t man inte planerat för. Åtminstone inte om man kallt räknar med vinst på investeringen.

2 gillningar

Bra fråga!

Jag tänker på det som tiden som jag kan låta pengarna vara ifred på ett konto från varje given stund.

Det man framförallt vill hantera är risken för att råka ut för någon extrem avkastning där pengarna minskar i värde. Jag tycker det syns tydlig i följande grafer:

4 gillningar

Ja… Och sen då? Hur avgör jag vad min “sparhorisont” är utifrån de där frågorna? Börjar den då jag börjar ta ut delar för konsumtion flört är sparhorisonten då allt beräknas vara slut… Eller någonstans däremellan? Var i sådana fall?

Men vad innebär sparhorisont på tio år? Tio år vad? Får man inte röra pengarna alls om man har tio års sparhorisont?

När de är tio åren gått och jag ska ta börja ta ut i 40 år. Har jag sparhorisont 0 år eftersom jag börjat ta ut? Om inte, vad är min sparhorisont då jag börjar plocka ut?

Så när jag börjar ta ut och börjar leva på 4 procent av pengahögen så har jag 0 år i sparhorisont och bör placera pengarna enligt en sparhorisont på 0 år dvs ta ut allt och sätta på konto i 30-40 år?

Med sparhorisont tänker jag det som avgör riskexponeringen (aktier/räntor). Tex kan kapital med över 10 års sparhorisont plaseras i 100% aktieindexfonder.

Jo, jag vet men det var inte min fråga. Min fråga är definitionen av sparhorisont. Om man börjar leva på och ta ut fyra procent av det man sparat. Har man då 0 års sparhorisont? I sådana fall ska man ju ha allt på sparkonto men det är väl ganska dumt om man ska leva på pengarna i 30-40 år.

Rolig graf. Lugn och stabil när man la order via post som levererades via häst, vagn och båt.

Sen kom telegrafen och det blir lite ostabilt, men ok. När telefonen kommer börjar det gunga, men det är fortfarande mycket manuellt. Vid datorns inträde och senare robotraders svänger det rejält. Sen kom twitter och nu stormar det så fort nån tomte twittrar nått orelevant.

Vore bättre för världen tror jag med riktig värdering av företag och dolda bud som läggs på Måndagar. Lite mer stabilt få än algotrading.

5 gillningar

Hej

Man kan till exempel dela upp i hinkar som det har nämnts.
Varje hink har olika horisonter. Den första kan du hantera som ditt lönekonto.
Nästa kan vara sparande för 1-5 år och det är därifrån du fyller på lönekontot.
Tredje kan vara sparande 5-15 år där du viktar hur mycket som ska ligga i aktier och hur mycket i räntor eller liknande. Härifrån fyller du på i 1-5 års hinken.
Sista hinken är 15-40 års sparhorisont. Härifrån fyller du på i 5-15 års hinken.

1 gillning

Jag håller med om att detta är både svårt och intressant. Går såklart att göra på många sätt.

Enklast är nog att tänka get rich/stay rich och placera allt i typ 50/50 när du nått stay rich.

Alternativt kan man hålla en del av kapitalet som ligger långt bort i tiden i betydligt högre aktieexponerning.

Jag har egentligen precis samma fundering som dig och har inte landat i något bra.

Då blir sparhorisonten mer svårdefinierad.

Vissa av dina kronor har 10 års sparhorisont, medan andra pengar har 60 år. Vill du bygga en generationsförmögenhet har pengarna ännu längre sparhorisont.

Just nu verkar ju allt ha +10 års sparhorisont iaf, så 100% aktier känns lämpligt.

Vi får förespråka att fler aktier handlas på NGM PepMarket, som Spiltan Invest som bara kan handlas på tisdagar :slight_smile:

1 gillning

Här fungerar sparhorisont-modellen dåligt. Här är det bättre att fundera på uttagsstrategier istället. Den mest klassiska är ju t.ex. Bengens 4%-regel som handlar om hur mycket av portföljen man kan ta ut för att den ska hålla med X procent sannolikhet i perioden Y år.

Gammalt avsnitt, men fortfarande relevant:

2 gillningar

Om man fyller på från 15-40 årshinken till en annan hink så är det ju inge 15-40 år eftersom man ju då tar av pengarna, dvs man låter de ej ligga still i 15-40 år.

Sant, men då du har fler hinkar innan så har du marginal att inte ta ut ur den hinken varje år. Du kan välja att vänta med att fylla på hink tre.

Eller om du har en målvikt som inte är 100% aktier i den hinken behöver du antagligen balansera om mellan aktier och räntor (1-2 ggr per år). Då tar du av den delen som är över din målvikt.

Tyvärr har nog begreppet ”sparhorisont” inte någon noggrannare definition än just ”hur lång tid det är kvar tills pengarna ska användas”

1 gillning

Det är här jag menar att det ska vara uppdelat i mindre påsar. Se inte hela beloppet som “sparhorisont 10 år”. Se delar som “sparhorisont 15 år”, “sparhorisont 20 år” osv. Så länge du räknar ner tiden på alla efterhand som åren går. :slight_smile:

1 gillning