Tycker inte jag ser något speciellt. Har gått lite sämre än MSCI World från 2018 till Corona typ.
Kan väl vara bra att ha lite där för att kompensera för att EM ekonomierna är större i förhållande till sina börser relativt USA o.s.v. som har större börsvärde i förhållande till ekonomins storlek.
Många (inklusive jag själv) tar med den för att komplettera fonder som följer MSCI World (ex. LF Global indexnära) eftersom EM inte ingår i det indexet. Vill man täcka in alla länder i en fond så bör man istället ha en som följer MSCI ACWI.
Så det handlar ju i grunden om att vilja vara så diversifierad som möjligt och få med alla marknader. Att äga alla bolag i världen så billigt som möjligt som Jan brukar säga, snarare än spekulation att EM skulle ge extra bra avkastning.
Allt tyder på att en portfölj 80% Globalt. 20% Tillväxtmarknad är att föredra långsiktigt om man vill sikta lite högre avkastning långsiktigt. Samtidigt som risken höjs inte så alvarligt. Billig avg 0.24%.
Det finns en liten inbakad skatt på amerikanska utdelningar som är lägre i svenskregistrerade LF Global än i Luxemburgska fonden bakom Avanza Global. Det gör att Länsförsäkringar Global Indexnära är pyttelite billigare totalt sett. Det är verkligen på marginalen så du kan lika gärna singla slant mellan dem.
Om du tänkt använda Avanza värdepapperslån så är Avanza Global bättre. Om du inte tänkt det, då är Länsförsäkringar Global Indexnära bättre.
Så som jag räknar kostar nästan 0.16% dyrare totalt om man använder sig av Avanza Global. Det blir en del pengar ändå. Om man kör 100% Global indexfond.
Det kan stämma ändå. Det vad jag får på LF Global indexnära 0.22% i avg + 15% källskatt blir ca. 0,50% i total avg. Alltså 0,28% kostar oss källskatten om man kör 100% Global index fond. Sedan om du räknar på det att Avanza Global kostar 0,10% i avg +30% källskatt på 66% av fonden. Vet inte exakt om det blir så liten skillnad. Jag räknar 2% utdelning på Usa innehav. Hur än man vänder på det kostar oss Global spridning dyra 0.25% extra i avg. Det är riktigt dyr försäkring långsiktigt.
Har de räknat resterande 33% av fonden som vi betalar 15% skatt på utdelningar? Det blir bra vilken man väljer. Lite tryggare med Global spridning men det kostar oss extra avg årligen. Men det kan vara värt för god natt sömn.
Du behöver bara räkna skatten på amerikanska aktier. Globalfonderna innehåller aktier från fler länder där beskattningen är samma i båda fonderna. De aktierna behöver man inte räkna eftersom de inte bidrar till någon skillnad.
Är det varit så många tillfälle när MSCI ACWI gick bättre än MSCI World? Jag känner att när MSCI World går dåligt då går MSCI ACWI lika mycket dåligt också, men jag har inte gjort en ordentlig analys av detta ännu.
De hänger delvis ihop eftersom det är samma världsekonomi. Men kollar vi tillbaka till 2005 så ser man att det rör sig lite olika ändå. Avståndet mellan kurvorna ökar och minskar, vilket beror på att de är delvis oberoende av varandra:
Bilden kommer från en PDF om MSCI ACWI där du även hittar lite andra nyckeltal, typ Sharpe och snittavkastning. Caset för tillväxtmarknader är inte jättestort. Men vem vet, en vacker dag kanske de smäller till? Kina genomför fria val; Indien lyckas växa sin medelklass; Brasilien, Turkiet, Ryssland och Egypten blir av med sina diktatorer…